El comerç al detall; David contra Goliat

No és cap secret que a Catalunya i a l’estat espanyol,  el model tradicional de comerç de proximitat es veu amenaçat per les grans superfícies i grans cadenes de consum, això, lluny de dinamitzar l’economia local, està provocant un augment de desigualtats en la distribució de beneficis comercials i una dràstica caiguda dels establiments de proximitat tradicionals.

Segons les últimes dades presentades per l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) i el Instituto Nacional de Estadística (INE), l’evolució de l’índex de vendes de comerç final, segueix la tendència a la baixa. No només això, sinó que també, els comerços que mantenen millor el ritme de vendes son les grans cadenes.

Però què els fa tant diferents i tant forts respecte el petit comerç?

En primer lloc, el seu poder de negociació; els grans volums de compra a proveïdors, implica normalment, bons descomptes sobre el producte comprat.

En segon lloc, l’ample quota de mercat, amb presència a molts punts de la geografia catalana, implica que tenen un impacte comunicatiu superior. També els recursos d’inversió en comunicació son superiors.

El fet de mantenir varis punts de distribució, els permet una major rotació d’estoc, és a dir, el que no es ven en un punt, es pot comercialitzar en un altre punt.

Tot i que aquestes son tan sols algunes de les fortaleses que mantenen les grans cadenes de distribució, el petit comerç també manté certs avantatges. Avantatges, que en molts casos, no s’aprofiten correctament ni es treballen amb suficient impetuositat.

Un  avantatge del comerç minorista és l’alta flexibilitat en la modificació estratègica. El fet de tenir un únic punt de distribució implica que, al canviar de producte, posicionament , preu o model de distribució, sigui fàcil d’executar el canvi, i el que és més important, ràpid de valorar el seu impacte.

Un altre element molt important és la proximitat que es té amb el mercat, el contacte directe amb el client. Això facilita la recepció directa de comentaris favorables i desfavorables, inquietuds del mercat, tendències que s’estan adoptant … Si captem els missatges del mercat, i com hem dit en el punt anterior tenim flexibilitat d’acció, podem rectificar el rumb del negoci a una velocitat astronòmica , cosa que els grans centres i les grans cadenes de distribució, no poden fer.

Igualment que en la llegenda de David contra Goliat, és David qui, gràcies al seu enginy, guanya a Goliat. Amb el comerç minorista, tan sols tenim una alternativa contra el gran Goliat que representen les grans cadenes ; prendre consciència de les nostres fortaleses, estudiar les debilitats de Goliat i tan sols després d’aquest exercici, disparar amb totes les nostres forces per encertar.

Quant a Alexandra Masó

Alexandra Masó Llorente, 33 anys. Politòloga , investigadora de Mercats i tècnica en participació ciutadana. Estratega de mercats
Aquesta entrada s'ha publicat dins de creativitat, màrqueting estratègic, màrqueting general i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.