Publicitat de Nadal: el risc del canvi

[youtube]PTDhlJTB52U[/youtube]

 

El risc del canvi es fa molt més evident en la publicitat i encara és més agosarat en un anunci de Nadal. I el cava és el protagonista indiscutible de la tele d’aquests dies. En el cas de Freixenet no parlarem de les connotacions antiindependentistes de l’eslògan Por los próximos cien años juntos ni per la tria dels famosos, que no són de Hollywood. Fa ja uns quants anys que la marca va optar per aquest primer canvi, el de prescindir de l’actriu nord-americana que amb accent de guiri bevent sangria a la Costa Brava brindava per unes Felices fiestas. Els d’aquest any són d’Almeria, David Bisbal, i de Madrid, María Valverde. Freixenet, però, ha volgut recuperar el glamur de l’antic evolucionant-lo amb el pas del temps: a ritme de swing que s’accelera al mateix temps que ho fa el ball daurat i suggestiu de les bombolles. Clàssic: noies, parella de guapos i un bon esmòquing. És això. I la competència, Codorníu també s’ha mantingut fidel al seu esperit publicitari diferent amb un espot que amb la veu de Pere Arquillué fa una crida a la singularitat de país: anuncia cava però també podria ser un cant cerveser a la mediterraneïtat.

 

 [youtube]xkEiD96NKhc[/youtube]

 

En dues ocasions, Freixenet ha volgut fer un gir i ningú no ho recorda, i això en publicitat és mortal. El 2007 va contractar Martin Scorsese perquè fes un curtmetratge. L’excel·lent The Key to Reserva –protagonitzat per Simon Baker (El Mentalista) i Kelli O’Hara– era un homenatge concentrat de nou minuts i escaig a Hitchcock i era una petita obra mestra, de culte, pensada més per a cinèfils.

 

[youtube]Syf08mv__x4[/youtube]

Un altre Nadal de Freixenet que també va passar inadvertit va ser el del 2012 i suposava un gran canvi com a marca, perquè incitava l’enginy dels espectadors que havien d’enviar moments de brindis sota el lema La vida es para celebrarla. Hi va confiar amb un altre cineasta, Bigas Luna, perquè seleccionés els millors vídeos. Va resultar una tria molt emotiva, un carrusel de felicitat i plors, en què s’hi veia des de l’Alzheimer a un part o al gag. Al capdavall, per Nadal l’espectador vol veure el torró que torna a casa i el calb de la Lotería en un poble nevat i amb el vals del doctor Zhivago de fons.