El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/josepmartinoy

[youtube]Uu7Abqr8b6M&feature[/youtube]

Els cotxes poden ser elèctrics i l’energia que ens arriba a les cases pot ser solar o eòlica però els avions ho tenen mdifícil per a utilitzar energies renovables. Aquest és un greu problema perquè la indústria aeronàutica emet 680 milions de tones de CO² cada any, amb una dada curiosa, els responsables del 95% d’aquests gasos emesos són d’avions de només 43 països. Com que els governs poc a poc es van conscienciat del problema de l’escalfament global, alguns perquè ho estan vivint en el seu propi territori, s’està demanant a l’aviació que redueixi les emissions. Hi ha unes quantes consideracions a fer. La primera és la mania de les administracions de fer macroaeroports on les capçaleres de pista estan a quilòmetres de distància de les terminals. Els aparells comercials més habituals (Boeing-737 o Airbus A320) poden arribar a consumir un tona de querosé només per fer el recorregut fins al punt d’inici de l’enlairament d’un macroaeroport. Evidentment també es poden reduir les emissions fent els motors més eficients, però això passa com amb els cotxes, cada nou model consumeix una mica menys que l’anterior. I l’altre element és, sens dubte, l’ús de biocombustibles però que han de tenir unes característiques determinades per les condicions extremes en que han de funcionar. Les primeres proves de biocombustibles en avions es van fer l’any passat amb resultats molt exitosos que han obert les portes a que en poc temps l’ús d’aquests carburants sigui molt freqüent. La setmana passada es va celebrar a Ginebra la quarta cimera de l’Aviació i el Medi Ambient. La cimera va estar organitzada conjuntament pels principals responsables de la indústria de l’aviació -constructors, empreses, aeroports i gestors- per trobar fórmules de concens en la lluita contra el canvi climàtic. Les reduccions d’emissions de diòxid de carboni seran aquest any d’un 7,8% respecte el 2008 segons l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA). Aquesta reducció es deu en un 6% a la disminució de l’activitat aèria a conseqüència de la crisi econòmica i en un 1,8% a l’aplicació de protocols per a reduir el consum dels aparells. I aquest també és un camí, a Ginebra un centenar d’aeroports europeus han signat un acord per a reduir de 500.000 tones anuals de diòxid de carboni només canviant el tipus d’aterratge de les aeronaus. En comptes que l’aparell s’acosti a gran altitud a l’aeroport de destí i després iniciï un descens vertiginòs, les aeronaus iniciaran el descens a més distància. Només amb aquest mètode, s’estalvien entre 50 i 150 quilos de combustible per a un trajecte mitjà -un vol d’un parell d’hores- i es deixen d’emetre a l’atmosfera entre 160 i 470 quilos de CO². Si els aparells a més utilitzesin biocombustibles, alguns extrets d’algues conreades en aigües fecals, aquestes reduccions d’emissions serien encara més espectaculars.