Ryanair, parant la mà. Tres qüestions.

 

La caixa de la Generalitat és buida i ja fa dies que el govern passa el rasclet pel pressupost mirant de reduir despeses. Ara li ha tocat a Ryanair. La companyia té un model de negoci interessant i absolutament legítim. Els milions de passatgers que aporta allà on vola generen riquesa i l’aerolínia vol un tros del pastís. Els seus preus generen trànsit i a canvi l’empresa para la mà i rep subvencions dels territoris on s’estableix. En aquesta línia havia arribat a un preacord per rebre onze milions d’euros de la Generalitat que el govern vol revisar. Ryanair ha respost anunciant que tanca força línies que volaven a Girona i el drama està servit. Però…

  • Té cap sentit que els aeroports de Girona i Reus s’aboquessin amb tanta ànsia a treballar en monocultiu amb Ryanair? S’han fet inversions milionàries amb tots els ous posats al mateix cistell. El risc és enorme i la capacitat negociadora absolutament nul·la. No hi ha més aerolínies low cost que vulguin volar a Catalunya rebent subvencions sucoses?
  • Té cap sentit que l’aeroport de Barcelona s’obrís a Ryanair? Quin interès pot tenir per a l’empresa volar a Girona i Reus quan pot fer-ho a Barcelona pràcticament en les mateixes condicions. AENA i el Prat s’adonen que posen els dos aeroports mitjans de Catalunya en una situació molt difícil?
  • Té cap sentit que sigui el govern qui es faci càrrec de la subvenció gairebé en solitari? És evident que Ryanair genera negoci al territori. Un negoci que gaudeixen principalment les empreses del sector turístic. No seria lògic que fossin aquestes empreses les que aportessin la part més important de la subvenció a l’aerolínia?

Quant a Marc Arza

Consultor d'empreses a futura.cat. Professor d'economia i negocis internacionals i blocaire compulsiu.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Catalunya, Crisi, Economia, General, Globalització, turisme i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.