Els cotxes elèctrics fan brum-brum?


El cotxe elèctric no és un invent del segle XXI. Al segle XIX, el “Le Jamais Contente” era un model de cotxe elèctic que superava els 100 kilòmetres per hora. En aquells temps els cotxes eren un mètode de transport per ciutat.

Al segle XX, la democratització del cotxe com a mitjà de transport interurbà que ens permetia desplaçar-nos de poble en poble va omplir les carretes de vehicles que empraven combustibles fòssils. Al principi aquests eren assequibles però amb el temps van anar-se encarint. Tot i això, el cotxe elèctric va quedar relegat a l’oblit. Un nou intent de democratitzar-lo per part de General Motors va fracassar: el 1996 va llençar 1.100 unitats de cotxes elèctrics als que es podia accedir  través d’un leasing.La societat  les ciutats no estaven preparades per acollir-los i, tot i que hi havia llista d’espera per poder accedir a un d’aquests vehicles, no es va poder fer res per salvar-lo. Quan GM va decidir abandonar el projecte tots ells van ser destruits menys un que es conserva a un museu d’història dels Estats Units.

L’estiu del 2011 arribarà a Catalunya el “Leaf” el cotxe elèctric de Nissan. La Generalitat de Catalunya té previst que al juny de l’any vinent ja hi hagi 175 punts de recàrrega a tot el país per a la bateria d’aquests vehicles elèctrics que triga uns 30 minuts en carregar-se, amb una càrrega ràpida, i 8 hores en càrrega normal. Té una autonomia de 160 kilòmetres arribant a una velocitat màxima de 150 kilòmetres per hora. Per la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a instal·lar 250 punts de recàrrega a tota la ciutat.

Bones notícies? Bé, no n’estic del tot segura. Als cotxes elèctrics se’ls considera vehicles lliures d’emisions. Ara bé, s’ha de tenir en compte tot el CO2 que s’emet a les centrals tèrmiques per generar l’energia que necessitaran per moures i també hem de pensar en tots els residuus nuclears que es generen per aconseguir energia elèctica.

Anem avançant, sí, però encara ens queda camí per córrer: els cotxes elèctrics haurien d’estar dotats de bateries fotovoltàiques per emprar l’energia solar com a font d’alimentació del vehicle. Fins que no haguem fet aquest pas els cotxes, directa o indirectament, seguiran contaminant. I mentre segueixin contaminant, l’escenari que planteja l’anunci del Nissan Leaf seguirà sent una realitat potencial.

Quant a Míriam Algueró Josa

Experta en comunicació on-line i apassionada de la sostenibilitat i la RSC visc a cavall entre la ciutat i la montanya procurant fer que aquest món sigui, cada dia, una mica més colaboratiu.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Medi Ambient i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.