Mel Gibson ha estat el nou fitxatge de Sylvester Stallone a The Expendables 3 juntament amb Harrison Ford, Antonio Banderas, Jackie Chan, Nicolas Cage i Wesley Snipes. Cinc actors que entren per la porta gran després de la negativa a les demandes econòmiques de Bruce Willis (1 milió de dòlars per dia de rodatge) de Stallone, que va publicar al Twitter que era Willis era un garrepa i un gandul, i va tardar menys de 72 hores a clavar-li una cossa i substituir-lo per Harrison Ford.
Sylvester Stallone i Bruce Willis ja es van dedicar als negocis juntament amb Arnold Schwarzeneger l’any 1991 amb Planet Hollywood, que s’enfonsaria a finals dels noranta deixant només vuit restaurants al món i fent desaparèixer el de Barcelona, un lloc emblemàtic de la Ciutat Olímpica que vaig tenir l’oportunitat de visitar i de gairebé formar part del seu equip (una de les preguntes de l’entrevista de treball era si coneixia als actors), amb la meva posterior negativa, de la qual no em penediria per les condicions brutals de feina que patien els seus treballadors. Però aquest no és un blog per explicar les meves batalletes, com diria el nostre ja desaparegut David Mann, sinó per mostrar alguns detalls de l’estratègia de màrqueting de The Expendables.
The Expendables va ser una idea de Dave Callaham que va entusiasmar tant Sylvester Stallone l’any 2009 que es va posar a reescriure el guió i dirigir el film. Acció, bombes, explosions i una mica de sexe amb actors plens de testosterona que havien tingut èxit en el cinema d’acció dels anys vuitanta podien esdevenir un èxit de taquilla. I així va ser: 274.470.394 dòlars va recaptar la primera i 312.573.423, la segona (The Expendables 2). I és que The Expendables explota la nostàlgia de veure els herois dels vuitanta tots junts –envellits, però en una envejable forma física– repartint hòsties a dojo. Les velles generacions –en què sorprenentment jo ja he entrat– paguen per gaudir de les icones Rambo (Sylvester Stallone), Terminator (Arnold Schwarzenegger), Bruce Willis (John McClane), Harrison Ford (Indiana Jones), Jean-Claude Van Damme (Kurt Sloane) i Mel Gibson (Mad Max) reunits a la pantalla gran amb uns adolescents que ara els descobreixen i que van al cinema encuriosits per aquest dream team de la tercera edat.
Stallone ho ha entès molt bé promocionant la franquícia The Expendables (que, com molt bé indica el nom, significa “els prescindibles”) a través de les xarxes socials, com Facebook o Twitter, i explotant la figura melancòlica dels actors amb entrevistes personalitzades; ara llegiu el que diu en Rambo, ara en Terminator, ara en Mad Max, i després pagueu per veure’ls reunits en un sol film. Els paparazzi també tenen la seva funció social per vendre el producte. L’últim exemple han estat les fotos de Mel Gibson sortint d’un gimnàs de Los Angeles amb uns tríceps espectaculars. Les imatges del rodatge, que ha començat fa uns dies a Bulgària, es passen també expressament per internet per despertar la curiositat dels fans. Tot està calculat fins al mínim detall.
Bruce Willis és un gandul i treballa per la pasta. Potser és veritat. La resposta que ha donat a Sylvester Stallone és contundent; ja no li interessa el cinema d’acció. La ruta que agafin tots aquests actors després de The Expendables 3 és un gran misteri, ja que Stallone acaba d’anunciar que aquesta serà l’última part de la franquícia. Tot consisteix en la reinvenció i el reciclatge dels antics mites. Les noves idees –com he comentat en articles anteriors– estan en crisi en el cinema d’avui.
Autor: Víctor Gonzàlez
Professor i formador pedagògic en llengües i noves tecnologies per a escoles internacionals. Crític de cinema a @elsbastards
- Web: http://www.exuc.org/
- Twitter: https://twitter.com/Exuc
- Facebook: https://www.facebook.com/vikgo