A la vida diuen que s’han de fer cas de les primeres impressions, i jo puc dir, després de suspendre molts exàmens per haver fet un segon repàs, que aquesta dita és ben certa. I en el món del cinema això tampoc deixa de tenir valor. Tret d’alguns casos, una de les primeres coses que veiem quan anem al cinema són els cartells de les properes estrenes, i amb això la indústria vol captar futurs espectadors.
És per això que aprofito aquest espai per retre un petit homenatge a aquest dissenyadors gràfics que tenen una de les feines més importants dins la indústria cinematogràfica: que la gent vagi a veure un film havent vist només una imatge estàtica.
The bling ring
Comencem el repàs amb aquest cartell de l’última pel·lícula de la Sofia Coppola i de la qual en Víctor ja va fer un post al seu moment. És un cartell simple on només apareixen 5 tipus diferents d’ulleres (horroroses, al meu gust) i a sobre de cadascuna una característica del seu propietari.
The butler (El mayordomo)
D’entre tots els cartells que he trobat d’aquest film de Lee Daniels, amb Forest Whitaker com a protagonista, aquest és el que més bé reflecteix la història del film. Un majordom negre, amb el puny dret alçat en senyal de lluita i amb la mà esquerra aguantant una safata on apareix la Casa Blanca ja ens dóna, ràpidament, una primera idea del caràcter de la pel·lícula.
Dear Mr. Watterson.
Sobre el que sembla un suro hi ha un full de paper d’una llibreta normal i corrent enganxat amb xinxetes. En aquest full hi ha un dibuix: la cua del que sembla un tigre. I és que ja no es necessita res més per intuir que aquest documental ens parlarà de la icònica tira còmica Calvin & Hobbes, el seu creador, Bill Watterson i l’origen, significat i influència que ha tingut en la resta dels seus companys. Un dels millors cartells d’aquest any.
Dragon day
La silueta de l’estàtua de la llibertat, sobre fons vermell, amb un tret al cap. El subtítol diu: El somni americà ha estat embargat (The American dream has been repossesed). Ràpidament podem deduir que serà un film en què un individu o un grup de persones es veurà acorralat per una fallida del sistema de vida americà.
Genetic roulette
El cartell d’aquest documental, que critica la utilització de productes modificats genèticament –i el blat és un dels que més–, és directe: una calavera feta amb grans de blat. Un missatge que et diu que si menges blat et moriràs. Potser en fan un gra massa (les meves gallines en mengen i només fan ous), però és cert que no et deixa cap mena de dubte sobre el missatge que vol donar el director.
Gravity
El cartell de l’últim film d’Alfonso Cuarón, del qual Jordi Camps ja ens va parlar fa unes setmanes, ens mostra un astronauta, lluny, sobre un fons totalment negre que vol representar l’espai. El missatge del cartell és clar: aniràs a veure una pel·lícula on passaràs angoixa perquè un astronauta està perdut en la immensitat de l’espai.
Nymphomaniac
L’última pel·lícula de Lars von Trier va de sexe, sexe i més sexe, i el cartell és molt simple però també molt explícit: dos parèntesis (). Sols, sense títol ni res que els acompanyi, o sense saber res del film potser no ens dirien res, però amb el títol del film a sota, més petit, el nostre cervell fa una ràpida associació dels dos parèntesis amb la forma d’una vagina.
The purge
Un altre cartell de l’estil Dragon day. Amb el senyal de prohibit del que seria una placa de policia i amb un lema que resa: Recorda: les forces de la llei queden suspeses (Remember: law enforcement will be suspended) ens fem una idea clara que veurem una pel·lícula en què ens explicaran les dificultats d’algú per sobreviure 12 hores sense serveis mèdics, policia, bombers…
Saving Mr. Banks (El encuentro de Mr. Banks)
Aquesta producció protagonitzada per Emma Thompson i Tom Hanks se centra en la història real de com Walt Disney va estar 14 anys festejant l’escriptora australiana P.L. Travers perquè cedís els drets de la seva novel·la Mary Poppins. Si no sabem de què va la història bé ens en podem fer una petita idea amb aquest cartell, en què Tom Hanks projecta l’ombra de Mickey Mouse i Emma Thompson, la de Mary Popppins.
Star-trek: into darkness (Star-trek: en la oscuridad)
Seguint l’estil de The dark knight rises (El caballero oscuro: la leyenda renace) el cartell de la segona entrega d’aquesta franquícia, ara dirigida per J.J. Abrams, ens mostra un personatge indefinit del film sota el que sembla la destrucció d’un edifici o una nau. Aquesta destrucció forma el logotip de la federació. Sense necessitat que el títol predomini en el cartell, ja sabem que veurem una nova entrega de les aventures de la tripulació de la nau espacial més famosa del cinema, l’Enterprise.
Tyler Perry’s Temptation: Confessions of a Marriage Counselor
El primer pla d’una boca femenina, amb uns llavis carnosos pintats d’un roig viu, mossegant-se l’inferior, ens indica que el film no serà de la productora Disney. La primera idea que em ve al cap és que es tracta d’un film de seducció, amb alguna dosi de sexe, sí, però en què el que predomina és la seducció i l’atracció per allò que ens està prohibit.
Wolverine (Lobezno inmortal)
Considerada per molts, entre els quals m’incloc, una de les pitjors pel·lícules de l’any, el cartell és tot el contrari. El dibuix, fet amb el que podria ser carbó, de Logan amb les urpes fora no necessita res més. Ni títol, ni llegenda, ni lema. Res. Ja saps què vas a veure quan vas a veure un film de la Marvel. Aquest cartell només ret un petit homenatge als còmics. Fantàstic.
Amb quin cartell us quedeu vosaltres? Us animo a que deixeu els vostres suggeriments.
Autor: Jordi Taulats
Dissenyador d'El Punt Avui i encarregat de controlar aquesta patoleia de Bastards
- Web: http://www.elsbastards.cat
- Twitter: https://twitter.com/ElsBastards
- Facebook: https://www.facebook.com/jordi.taulats