Menú de navegació+

”71′. Por, odis i desconfiança.

Publicat el 29 gener, 2015 per a Cinema |

A+ | a-

71-ira-belfast-yann-damange-critiques-cinema-pel·licules-pelis-films-series-els-bastards-jack-oconell

Pel·lícules com In the name of the father, In the name of the son, The boxer, Hunger, Fifty dead men walking, Hidden agenda, Bloody sunday, Five minutes of heaven o novel·les com Mi traidor, Retorn a Killybegs, Los fantasmas de Belfast o Cold, cold ground, han retratat de manera precisa i des de molts punts de vista el conflicte polític, social i de drets civils que hi ha hagut i que continua havent-hi a Irlanda del Nord. Quan sorgeix una altra pel·lícula nova sobre aquest conflicte, ens posem amatents pensant (en aquest cas de manera errònia) que ja està tot dit. Però Yann Demange ha demostrat a ’71 que encara es pot retratar el conflicte sense necessitat de recórrer al maniqueisme, a la simplificació i a la repetició.

71-ira-belfast-yann-damange-critiques-cinema-pel·licules-pelis-films-series-els-bastards-jack-oconellEl punt de partida de ’71 és la història d’un soldat que, després de ser entrenat, és destinat (amb tota la seva companya) a Belfast. Som a l’any 1971, el conflicte entre els catòlics irlandesos i els protestants està més viu que mai. L’exèrcit i la Royal Ulster Constabulary (la policia de l’Ulster) duen a terme una incursió als barris catòlics per fer un escorcoll a la recerca d’armes. Un cop entren, les dones comencen a picar contra el terra les tapes metàl·liques dels cubells d’escombraries com a senyal d’alerta, els habitants s’abraonen contra l’exèrcit, la policia es mostra expeditiva realitzant el registre, la gent es va posant nerviosa, els soldats (tots ell novells) també; moments de confusió, un nen roba un fusell d’un soldat, dos militars el persegueixen, els soldats són acorralats per activistes de l’IRA, l’exèrcit es replega i es retira,  i el soldat Gary Hook és abandonat. Aconsegueix escapar-se dels seus agressors, però l’espera tota una nit de fugida, desorientat als carrers de Belfast. Aquesta escena, rodada de manera magistral, ja prepara l’espectador per entrar en el tema primordial de la pel·lícula, la por i la desconfiança, dos elements clau en el conflicte.

71-ira-belfast-yann-damange-critiques-cinema-pel·licules-pelis-films-series-els-bastards-jack-oconellA partir d’aquí, la persecució de Gary Hook per activistes de l’IRA és una excusa per obrir el focus i parlar de diversos elements del conflicte: les discrepàncies entre faccions del mateix Exèrcit Republicà Irlandès, la presència de grups armats unionistes, el terrorisme d’estat, els atacs de falsa bandera, els agents dobles, l’agressivitat contra els catòlics, la por dels mateixos catòlics a reaccions de l’IRA o la implicació dels nens en el conflicte. Un mosaic d’elements que converteixen el film en molt més que una simple trama de percussió, 71 és un retrat de la por, de l’odi entre faccions i de la complicitat d’un conflicte ple de grisos i de situacions de complexa resolució. Tots aquests elements els mostra a través d’excel·lents personatges secundaris que van apareixent i van completant el mosaic (des del fabulós nen guia fins a la temorosa Brigitt o a l’universitari i dubitatiu sicari de l’IRA Sean Bannon).

’71 és una excel·lent primera pel·lícula de Yann Damange i una aportació molt valuosa a aquest conjunt de ficcions que han ajudat a explicar al món un conflicte de moment en repòs però que encara no està acabat.  Por, odis i desconfiança.

Autor: Jordi Dorca

Sóc programador del Museu del Cinema. Escric a la Revista de Girona i sobre cinema i sèries a Els Bastards.