S’acaben les classes en un petit poble a la vora del mar Negre i 5 germanes orfes d’entre 12 i 16 anys s’acomiaden de companys i professors per anar a la platja amb uns amics. Són esperits lliures, joves, belles, alegres i despreocupades. S’enfilen sobre les espatlles dels nois amb les cabelleres al vent i es capbussen al mar per assaborir la llibertat amb l’arribada de les vacances. Aquest joc innocent a mode de celebració per haver acabat les classes de 5 noies que experimenten l’efervescència de l’adolescència acaba derivant en un malson sense sentit quan són condemnades socioculturalment per les seves accions immorals i indecents per part d’una societat entossudida a sexualitzar qualsevol dels seus actes.
A partir d’aquell moment i en paraules de Lale, la petita de les germanes i narradora de la història, la vida de les cinc noies canvia en un tancar i obrir d’ulls. Casa seva, on conviuen amb una àvia abnegada i el dèspota del seu oncle, es converteix en una gàbia, la seva llibertat queda tallada d’arrel i es veuen abocades a seguir l’estil de vida arrelat en el pensament de la societat turca més ortodoxa. En un ambient opressiu i repressiu les noies són privades de qualsevol intent d’individualisme, de llibertat de pensament i d’expressió o de la possibilitat de guiar el seu cos i la seva sexualitat. Matrimonis de conveniència, càstigs durs, adoctrinament perquè siguin l’esposa perfecta, abusos sexuals per part de familiars, i fins i tot amenaces són a l’ordre del dia de la nova realitat d’unes noies abocades a un futur imposat, relegades a ser senzillament dones al servei dels seus marits.
Mustang és una pel·lícula de denúncia social que posa sobre la taula la problemàtica de la situació de la dona a la societat rural turca, tot i que es podria fer perfectament extensible a d’altres cultures.
Des de l’inici Mustang ens recorda poderosament el primer film de Sofia Coppola i ja és coneguda com la versió turca de Las vírgenes suicidas. En totes dues pel·lícules cinc germanes entren al camí de l’adolescència cap a la maduresa en una família conservadora i estricta en què l’acostament prohibit i adolescent al sexe contrari provocarà una recció desmesurada i brutal. A més de compartir sinopsi, també tenen en comú elements formals i estilístics. La fotografia és lluminosa, les noies passen llargues estones tombades a terra o al llit rient de panxa enlaire amb cames i braços entortolligats.
Mustang és l’òpera prima de la directora i guionista turca Deniz Gamze Ergüven, nascuda a Ankara però resident a França. Multipremiada i aclamada a diversos festivals, guanyadora de la millor pel·lícula europea als premis Goya i representant de França als Oscar i als Globus d’Or com a millor pel·lícula de parla no anglesa.
Mustang és una denúncia social, però és un cant a la llibertat. Una història honesta i atrevida carregada d’emocions fortes i preguntes incòmodes. És violenta i lluminosa a la vegada, ja que a pesar de la duresa del que s’explica ho fa des d’una perspectiva optimista. És un relat intimista i claustrofòbic explicat a través de la naturalitat i la frescor de les noies. Les cinc protagonistes estan fantàstiques en els seus papers i destaca poderosament Günes Sensoy, que dóna vida a la petita de les germanes que no es conforma amb la nova realitat que li ha tocat viure i s’hi rebel·la en contra.
No us perdeu aquesta petita meravella plena d’humanitat i poesia que provoca una allau d’emocions al llarg del seu metratge, encongeix el cor, emociona, fa plorar, fa riure i fa somriure, però et deixa un bon gust de boca perquè transmet el missatge que en un món amb tanta misèria social, sempre queda lloc per a la tendresa, l’amor, l’esperança o l’alegria.
Autor: Fatima Deulofeu
Administrativa i cara visible dels Serveis Socials de l'ajuntament de Blanes. Serièfila i cinèfila per vocació. Dormir està sobrevalorat i la vida social també. So say we all!
- Web:
- Twitter: https://twitter.com/AlfdeVe
- Facebook: https://www.facebook.com/fatima.deulofeu