A American sniper Clint Eastwood ens va ensenyar un nou gran heroi americà, en aquest cas un franctirador que protegia des dels terrats soldats americans en llocs de conflicte. Aquell Chris Kyle (Bradley Cooper) va despertar certs recels entre alguns crítics i espectadors, recels que no aixecarà Chesley Sully Sullenberger, un gran heroi americà amb totes les lletres. Sully va ser el comandant del vol que el 2009, just després d’haver-se enlairat va aterrar d’emergència al riu Hudson a Nova York. Els motors es van parar a ple enlairament i els reflexos de Sully van evitar la catàstrofe. La totalitat de la tripulació (155 persones) en van sortir il·lesa.
Eastwood ha volgut fer un retrat cinematogràfic d’aquella heroïcitat, i ho ha fet centrant-se en el dia de l’accident i en les hores posteriors, en què mentre la majoria considerava el comandant com un ídol, les autoritats de l’aviació americana, les asseguradores i la mateixa companyia qüestionaven la seva actuació per evitar pagar els costos materials que va suposar l’accident.
L’accident es relata amb una habilitat només a l’abast dels grans directors, a través d’un relat fragmentat des de diferents punts de vista: el de Sully, evidentment, però també el dels passatgers, els controladors aeris, els capitans de les barcasses i ferris que recorren el Hudson, els policies, la tripulació auxiliar, els ciutadans novaiorquesos, les autoritats aèries i els diferents simuladors informàtics utilitzats en la comissió investigadora de l’accident. Aquesta multiplicitat de punts de vista fa que el relat avanci amb destresa i agilitat i que la sensació de repetició no existeixi.
El tema de la pel·lícula és l’heroïcitat provocada per la professionalitat del protagonista, però també parla de la importància del factor humà en moltes situacions en què ens trobem al llarg de la vida. La lluita entre el que diuen els avaluadors de l’accident i els simuladors contra la posició de Sully, molt més aferrada a la realitat, és una de les grans pugnes de la pel·lícula. Una altre tema és la fredor de les corporacions, una fredor que les incapacita per deixar de banda el benefici monetari encara que sigui en moments com aquest en què 155 persones van salvar la vida.
Amb un Tom Hanks molt efectiu i amb uns secundaris molt solvents, Sully és un altre d’aquells relats que Eastwood aprofita per parlar de temes que li interessen. Eastwood es mou en els terrenys que li agraden i en aquest cas hi transita d’una manera que s’acosta molt a la brillantor. Un gran relat del gran heroi americà
Autor: Jordi Dorca
Sóc programador del Museu del Cinema. Escric a la Revista de Girona i sobre cinema i sèries a Els Bastards.
- Web: http://www.elsbastards.cat/
- Twitter: https://twitter.com/jdorcacosta
- Facebook: https://www.facebook.com/jdorcacosta