Aquest any el festival de terror Weekend of Hell, que se celebra la primera setmana de novembre a Oberhausen, Alemanya, ha estat la bomba. La llista de convidats ha emplenat la sala principal de recinte amb actors amb els quals podies intercanviar impressions sobre la seva carrera, a qui podies demanar un autògraf (pagant) o que oferien xerrades (curtes i molt ben programades).
El tema principal ha estat John Carpenter. El director, que ha estat present al festival amb un concert, un photoshooting massiu en què vaig participar i firma d’autògrafs interminable, estava en boca de tots els actors que pujaven a l’escenari.
Els organitzadors de Weekend of Hell ja ho anunciaven a la seva plana web. “Veniu a veure el mestre del terror, ja que és una oportunitat única i potser l’última.”
Destacada ha estat la participació de Tom Atkins, molt proper i afable, amb intervencions al gran teatre del festival i conversa en petit comitè de la qual vaig poder gaudir com un camell. Idees principals:
- Halloween III (1982) va ser un projecte immens. John Carpenter li va dir que, mentre no utilitzessin Michael Myers en el film, el podia fer tranquil·lament.
- Va explicar que va conviure amb John Carpenter durant un temps a Los Angeles i que es passaven el dia jugant als videojocs i veient partits de l’NBA.
- Ens va recordar que Escape from New York (1981) només es va rodar un dia a la ciutat de Nova York i que ell hi va estar present només durant aquell dia.
- Els records que tenia de The fog (1980) eren imperdibles, sobretot a Bodega Bay, poble on ja havia filmat Alfred Hitchcock, The birds. Allà va passar molt fred amb l’equip de rodatge i cada matí, abans d’esmorzar, veia les balenes passar davant la finestra del seu tràiler.
També molt simpàtica es va presentar l’Adrienne Barbeau i ens va explicar les seves anècdotes de rodatge:
- Va estar casada durant un temps amb John Carpenter, un home amb un gran sentit de l’humor en privat i amb molt poques ganes de socialitzar-se, com va afirmar amb un toc d’humor.
- Després d’unes setmanes de filmació a The fog, John Carpenter li va dir, desesperat, en un pàrquing si seguiria casada amb ell, ja que estava convençut que el resultat del film seria tan desastrós que hauria de deixar la carrera de director de cinema. Més tard refaria algunes escenes.
- Els exteriors d’Escape from New York es van rodar a la ciutat de Saint Louis. A Nova York només hi van estar un dia. Als vuitanta, Saint Louis era una ciutat tan destrossada que no van haver de tocar res per ensenyar el Nova York distòpic de la pel·lícula. El que es veu és el que hi havia. L’actriu recorda el rodatge com molt dur. Feia tanta calor que l’asfalt es fonia (paraules textuals).
El festival ha tingut petites masterclasses de The walking dead amb Lew Temple, de Dexter i Warriors (1979) amb James Remar i interessants aportacions de Natasha Henstridge sobre Ghosts of Mars (2001). Meg Foster es va posar a plorar d’emoció quan recordava el rodatge de They live (1988) amb John Carpenter i Tommy Flanagan no deixava el seu paper de Filip Chibs Telford, amb la seva cara d’emprenyat, acompanyat de la seva dona, de metre vuitanta-dos, i el seu fill, a qui feia carones quan no miràvem. “What’s up, bother?“, em va dir quan m’hi vaig acostar. Un crac.
Veure tota aquesta troupe en un festival és, sens dubte, l’entrada al paradís dels mitòmans, tot i que el més interessant per mi hagi estat escoltar les experiències de feina d’actors i directors en primera persona, un luxe que molt pocs festivals de cinema de terror ofereixen i que merescudament el converteixen en el millor d’Europa.
Autor: Víctor Gonzàlez
Professor i formador pedagògic en llengües i noves tecnologies per a escoles internacionals. Crític de cinema a @elsbastards
- Web: http://www.exuc.org/
- Twitter: https://twitter.com/Exuc
- Facebook: https://www.facebook.com/vikgo