Nascut a Guangzhou, capital de la província meridional xinesa de Canton, el 1946, ja de ben petit va tenir acció a la vida. Amb 5 anys va haver de fugir a Hong Kong amb la seva família a causa de la repressió religiosa que es va produir a la Xina en aquells anys. Violència i crim als barris baixos on vivia, dificultats per trobar feina o l’incendi de casa seva van fer que hagués de recórrer a la caritat per subsistir. Per tal d’evadir-se, John Woo es refugiava al cinema local, veient musicals com ara el El màgic d’Oz, que avui dia encara és un dels seus preferits. El cinema li va fer veure que la vida no només eren penúries, sinó que també podia ser bonica i especial.
El 1969, amb 23 anys, Woo aconsegueix una feina de supervisor de guions als estudis Cathay. Dos anys més tard passa a ser assistent de director per als estudis Saw Brothers, on el famós Chang Cheh, director de més de 90 pel·lícules entre el 1950 i el 1993 —sobretot films d’arts marcials—, l’agafa com el seu protegit. El 1974 John Woo dirigeix el seu primer film, The young dragon, una cinta de Kung-fu coreografiada per Jackie Chan. L’èxit no li arriba fins 3 anys més tard amb la comèdia Money crazy. Durant la primera meitat del vuitanta John Woo pateix diversos fracassos a la taquilla i s’exilia a Taiwan. Semblava que seria la fi de la seva carrera, però el director i productor Tsui Hark li encarrega la realització d’A better tomorrow, un film que revolucionarà el concepte d’acció i que donarà a conèixer un nou actor, Chow Yun Fat.
The killer (1989), Bullet in the head (Una bala en la cabeza) (1990) o Once a thief (1991) van ser altres títols de gran èxit del creador del Heroic bloodshed, violents thrillers de policies i gàngsters en què l’honor i l’amistat són protagonistes. Abans de decidir marxar als Estats Units el 1993, dirigeix Hard boiled, en què l’escena final de trets en un hospital dura més de 30 minuts ininterromputs.
El 1993 aterra a Hollywood i el seu primer treball, Hard target (Blanco humano), amb Jean-Claude van Damme, va ser un fracàs. Acostumat a la llibertat artística i creativa de què gaudia a Hong Kong, a Hollywood es va haver d’adaptar a un estricte pla de rodatge i amoïnar-se pels detalls ínfims als quals fins a aquell moment no havia donat cap importància. A part d’això, la pel·lícula va ser brutalment mutilada pel departament de muntatge per tal d’adequar-la al “gust americà”. Broken arrow (1996), Face off (Cara a cara) (1997), Missió: Impossible II (2000), Windtalkers (2002) i Paycheck (2003) són els altres films que Woo va dirigir per a la indústria americana.
El 2008 John Woo decideix tornar a Hong Kong per dirigir Red cliff (Acantilado rojo), juntament amb el seu actor fetitxe, Chow Yun Fat.
Però ara que està fent?
A banda d’encarregar-se d’alguna producció, a través de la seva productora Lion Rock Productions, per a videojocs o alguna pel·lícula, John Woo no ha fet res més des del 2009 fins al 2014.
L’any passat Woo va estrenar la primera part de The crossing, un film sobre un històric naufragi d’un vaixell de passatgers xinès que, com la popular Titanic, de James Cameron, combina l’èpica amb una història d’amor a bord. Per aquest any la segona part d’aquesta èpica història està en postproducció.
A més, també té previst fer una antologia de 8 parts explorant la història de Hong Kong des del 1940 fins al present.
Autor: Jordi Taulats
Dissenyador d'El Punt Avui i encarregat de controlar aquesta patoleia de Bastards
- Web: http://www.elsbastards.cat
- Twitter: https://twitter.com/ElsBastards
- Facebook: https://www.facebook.com/jordi.taulats