El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/germacapdevila
Articles
Comentaris

No cal explicar quin és el pes del sector de l’automòbil en qualsevol economia. No només dóna feina directa a milers de persones, sinó que té un efecte multiplicador molt potent que va des de les pimes subministradores de components fins a les concessionàries locals. És per això que els governs fan mans i mànigues per mantenir en funcionament les plantes de producció de vehicles, amb ajuts directes i indirectes.

El passat mes d’abril ha estat nefast per al sector de l’automòbil a Catalunya i a Espanya. A tot Espanya? No, un petit racó d’irreductibles resisteix encara la crisi. Quan a tot l’Estat les vendes de cotxes han caigut gairebé un 50 per cent, a Navarra han augmentat un 28 per cent. No podem evitar fer-nos algunes preguntes innocents:

Pregunta 1: Perquè a tot arreu les vendes cauen a la meitat i a Navarra pujen més d’un terç? Resposta: Perquè a Navarra han establert un sistema d’ajuts directes als compradors que poden arribar als 2.200 euros.

Pregunta 2: Com és que Navarra es pot permetre aquests ajuts enmig d’aquesta crisi? Resposta: Perquè tenen els diners per fer-ho.

Pregunta 3: Com és que tenen diners els navarros? Generen més riquesa que nosaltres? Resposta: No, no generen més riquesa que els catalans, simplement es queden amb tots els diners dels seus impostos (menys la quota que paguen a Madrid pels serveis que presta l’Estat, el famós Concert Econòmic). Si els catalans rebéssim el mateix tracte, cada any disposariem d’uns 21.000 milions d’euros addicionals, amb els quals Catalunya podria regalar un dels nous Audi Q3 que es fabricaran a Martorell a cada família catalana, i això si que seria reactivar el sector…

… Alguna pregunta més?