Lomografia
6 abril 2009 per LluĂs Romero
Què Ă©s la LomografĂa? BĂ sicament la hauriem de definir com la utilitzaciĂł de les cĂ meres russes Lomo per fer fotografies, però segurament Ă©s alguna cosa mĂ©s.
Si per alguna cosa es caracteritzava la marca de Sant Petersburg era per fer productes Ăłpticament bons però mecĂ nicament i electrònica nefastos. L’any 1991 Matthias Fiegl i Wolfgang Stranzinger, un parell de joves austriacs, es van enamorar de la compacta de 35 mm LC-A, un model amb el que obtenir l’exposiciĂł correcta era una feina força aleatòria. Amb el temps, i veient els resultats que oferia, van començar una feina de mĂ rqueting basada en el “no pensis, tan sols dispara” per bastir aquelles imatges borroses, de colors saturats i aspecte accidental que tan bĂ© queden en els llibres de disseny moderns. Van començar a comercialitzar altres models de cĂ meres russes i xineses que ja no es fabricaven. Sovint eren de plĂ stic de colors, molt baixa qualitat i estètica setantera. Sempre amb el denominador comĂş d’un producte de baix cost i que servĂs per a distingir-se de la majoria. Les Societats LomogrĂ fiques apareixien com bolets en totes les grans ciutats d’Europa. S’inauguraven exposicions i Lomoambaixades, punts de trobada dels fanĂ tics del tema.
La gamma de cĂ meres va anar creixent i, el que va començar sent un fenòmen marginal, va acabar convertint-se en una tendència , una manifestaciĂł de rebuig a la creixent majoria digital, capaç d’omplir llibres, galeries d’art i planes de revistes avantguardistes i d’elevar als altars de la crĂtica fotogrĂ fica els conceptes de l’atzar i de la imperfecciĂł. Pot semblar tot plegat una collonada, però l’invent ha anat funcionant i no sembla que el pas del temps li resti vigència. Visitant el web www.lomography.com un es pot anar formant una opiniĂł de la filosofia que impregna aquest fenòmen. Amb idees tan surrealistes com vendre pelĂcula per diapositives caducada (amb la qual el mĂ©s probable Ă©s obtenir imatges amb els colors alterats) o cĂ meres xineses de joguina dels setanta (el que en podriem dir una merda de cĂ mera) i una bona campanya de mĂ rqueting, aquell parell de joves austrĂacs van aconseguir crear una paradoxa sense precedents en la història de la fotografia: convertir els defectes i l’atzar en els eixos de la creativitat tot recreant l’estètica de l’accidentalitat.