Passen. Et gires?


L’havíeu vist? Una setmana i mitja de vida a la xarxa, i està apunt d’arribar als set milions de visites. Què ens atrau d’ell? Possiblement la idea d’identificar-nos amb els personatges que apareixen mirant a càmera. Algú de vosaltres no ho ha fet mai? No ens enganyéssim! Als humans tot allò relacionat amb qüestions de plaer ens atrau, en aquest cas plaer visual, i la publicitat i les marques ho saben. Atrau, es recorda i fa vendre.  Un exemple clar el trobem en el memorable espot de Coca-Cola Light: va atraure, el recordem i va augmentar vendes. No tractava més que d’un moment de plaer amb el qual ens podem sentir identificats.

Tot plegat ho dic perquè darrera d’aquest vídeo que hem pogut veure també hi ha una marca i una agencia de publicitat. Estem parlant de LEVI’S i Colenso BBDO.

Fantàstic. Han aconseguit que la gent el viralitzi a la xarxa. Han aconseguit que la gent el faci saltar de la xarxa a través del boca-orella. Han sabut fer un bon ús del que permet Internet, sense adaptar el llenguatge offline al llenguatge online. Han deixat enrere possibles grans pors que a vegades hi ha en departaments de màrqueting. La marca gairebé ni apareix, però quan descobrim que LEVI’S està al darrere, la recordarem o no? Personalment, penso que sí.

Publicat dins de Campanyes | Etiquetat com a , , , , , , | Comentaris tancats a Passen. Et gires?

150 anys en campanya?

Recordeu haver vist la ciutat de Barcelona envaïda per banderoles perforades en forma de càpsula i altres peces semblants?

Això era l’any 2009. Aleshores, sense estar gaire atenta al tema, i tot i haver-me preguntat a mi mateixa què era allò, no vaig donar-me cap resposta. És molt probable que molts de vosaltres tinguéssiu la resposta.  Jo l’he descobert avui, i em pregunto: hauria acabat donant resposta a la incògnita si no m’hagués arribat a través de les xarxes socials? El que m’ha arribat és un vídeo que explica el cas de Barcelona2159:


Com a cas de publicitat institucional i vist, ara, en la seva globalitat comunicativa em sembla una molt bona idea. Juga molt bé els diferents formats que permet la comunicació, sobretot, partint d’un element present en totes les peces i fet realitat, la càpsula. Aquesta campanya només fa dos anys que va veure la llum. Habitualment les campanyes s’executen i passen a la història, però aquesta s’acabarà quan la càpsula s’obri d’aquí 148 anys. A nivell digital tot ha evolucionat molt, però aleshores el que es va fer va ser crear una web anomenada www.barcelona2159.org -avui ja inactiva- i obrir algun grup de Facebook i un perfil de Twitter – que encara funciona-, en aquell moment suficientment significatiu per tractar-se de publicitat institucional. És possible que encara poguem veure evolucions de la campanya. No sé si jo ho veuré. Mentrestant, si algú vol anar a veure la càpsula la pot trobar al “CaixaForum”.

Molta sort a Carlitosypatricia, l’agència creadora de la campanya, que ara la presenten a diversos festivals del sector.

Publicat dins de Campanyes | Etiquetat com a , , , | Comentaris tancats a 150 anys en campanya?

Ser-hi i ser-hi sense ser-hi

Mobile World Congress? Sí. Aquesta setmana ha estat d’allò més comentat, però no puc imaginar no fer-ne alguna menció i mínima reflexió en aquest bloc. Encara no fa 20 anys que es va enviar el primer SMS a través d’una xarxa GSM. Allò suposava un canvi en la nostra comunicacions, però a dia d’avui l’enviament de SMS tal i com els coneixem gairebé és història. Els smartphones s’estan imposant amb força, i faciliten que fem ús d’alternatives –sobretot a cost zero- a partir d’aplicacions.  I seguint aquesta via de ràpida evolució tant a nivell tecnològic com a nivell comunicatiu és fantàstic que Barcelona aculli aquesta mena de fires; són mostra del moment en que estem vivint i segurament del cap a on anem, que no són desapercebuts ni efímers per als interessats en la matèria.

Centrant-me en aquesta última edició del Mobile World Congress i en les empreses i marques que hi exposen segueixo donant voltes al per què Apple segueix sense tenir-hi una presència explícita. No dubto en que, tot i que Apple hagi declarat no ser-hi, segurament marcada per la seva potent estratègia de marca, Apple n’ha estat una de les marques més ben parades. No hi eren però hi eren. És una paradoxa, però Apple va ser pionera en aquest entorn i moltes de les aplicacions de les que s’hi ha presentat han estat desenvolupades per al seu sistema operatiu. Per tant primer motiu per anomenar la marca. I un segon motiu prou important per citar és el premi que s’ha endut amb IPhone4, com a millor dispositiu portàtil de l’any.

Per altra banda, també crec que és molt important anomenar l’impacte d’Android, el sistema operatiu de Google. Sóc usuària d’Android des de farà uns dos anys i reconec que al principi poca gent sabia de que li parlava quan li deia Android. L’any passat debatia sobre els tres sistemes operatius més forts per a usuaris de smartphonesAndroid, Blackberry RIM i iOS– amb companys de professió, i en aquell moment iOS i Blrackberry RIM dominaven el pastís. I era lògic parlant de productes que no quedaven a l’abast de tothom i els usuaris no eren massius. La reflexió que vam fer va ser que si els smartphones començaven a ser desitjats per tothom, la distribució del pastís podia canviar. Android és un sistema operatiu obert i per tant amb probabilitats de que creixés i s’implementés amb força quan el gran volum de gent en comences a fer ús, donat que disposa d’una política de preus més baixa. Això ho parlava fa un any, i avui podem veure com ha anat creixent, sense deixar de sorprendre’m perquè érem pocs els que en aquella discussió manteníem aquesta postura. En aquesta via de creixement en forma de taca d’oli, Android ha aprofitat el congrés per guanyar molta imatge de marca, doncs n’ha fet un gran desplegament amb tot el material de fira i tots els gatgets que ha distribuït.  Curiosament, fa uns mesos mostrava un SMS a un amic, i em comptes de mirar el contingut es va fixar en l’emoticona i em va dir: “Què és això?” A partir del congrés estic segura que la identificació de la imatge de marca ha millorat i molta més gent els pot reconèixer, que crec que els feia falta.

Així, en línies generals podem veure com dues grans en el marc d’una fira han jugat dues estratègies de comunicació diferenciades, i igual de vàlides, que els han generat una repercussió a l’una de caire més verbal  i a l’altre absolutament de caire visual.

Això només és el principi, i segur que fins la propera edició queden moltes coses per esdevenir. Us animo a no perdre de vista ambdues companyies i observar el que van fent en els seus diferents àmbits. Sense anar més lluny avui Google ha posat a disposició dels usuaris de Google.com el Social Serch que mostra resultats de les xarxes socials amb les que tenim relació si ens connectem des de la nostra compta de Gmail, i el resultat està per veure.

Publicat dins de Marques | Etiquetat com a , , , , , , | Comentaris tancats a Ser-hi i ser-hi sense ser-hi

Extra! Extra!

Benvinguts. Avui en col•laboració amb El Punt / Avui estreno un nou espai a la xarxa en format de bloc. En aquest espai pretenc oferir un punt de vista personal sobre imputs relacionats amb la publicitat, la comunicació, les noves tecnologies de la informació i en com tot plegat ens afecta com a individus. M’apassiona i m’inquieta el que succeeix entorn l’evolució d’Internet i les noves eines que dia rere dia van fent-se un lloc en la nostra quotidianitat.

Sobre com evolucionarà Internet i fins a quin punt la comunicació se’n veurà afectada no conec cap resposta certa. Els professionals que ens movem en aquest entorn cada cop tenim més evidenciada la idea que s’estan produint canvis. Podem plantejar-nos hipòtesis, però la vida dels nous canvis és tan efímera que aviat les hipòtesis queden obsoletes. En front a l’evidència d’aquests canvis i la dificultat de determinar el que vindrà, el publicitari Daniel Solana ha escrit un llibre anomenat Postpublicidad on es qüestiona el model actual, i el nom del propi llibre ho deixa clar.

Jo tampoc tinc cap resposta. Puc observar i reflexionar sobre el que va succeint. En aquest sentit aquest bloc també queda obert a tots vosaltres. Us animo a compartir aquesta aventura aportant els vostres comentaris, opinions, reflexions. Estic segura que així serà molt més agradable intentar entendre aquest apassionant entorn.

Publicat dins de General | Comentaris tancats a Extra! Extra!