Performant
7 maig 2010 per Pau Guinart
1
Marina Abramovic seu al mig del Marron Atrium del Museum of Modern Art mirant fixament als ulls de tot aquell que s’hi asseu davant. El tĂtol de la retrospectiva sobre aquesta portentosa artista servia que estĂ tinguent lloc al MoMA Ă©s The artist is present, i la seva finalitat vol ser la de buscar el contacte directe amb l’espectador. Em trobo en presència d’una dona extraordinĂ ria que porta asseguda en una cadira mirant ulls 8 hores diĂ ries des de fa gairebĂ© dos mesos, i que aixĂ pensa continuar durant un altre mes.
Res del que hi ha penjat a les parets del museu s’assembla al que estĂ passant a l’Atrium. La performance Ă©s efĂmera, s’acabarĂ quan la Marina marxi, i nomĂ©s en quedarĂ n unes grabacions audiovisuals que poc tindrĂ n a veure amb el que estĂ passant en viu i en directe. Un es queda bocabadat mirant aquesta dona. EstĂ ple de persones assegudes a terra, embadalides per la força que es desplega quan les dues mirades es fonen en algun punt sobre la taula que separa els interlocutors visuals. Una cua d’almenys cincuanta persones espera el seu torn per seure i entaular mirada, tot i que possiblement nomĂ©s una desena o menys ho aconseguirĂ n.
Com segurament ja li deu haver passat a molta gent, em venen ganes d’entrar dins el perĂmetre quadrat blanc que hi ha marcat a terra i fer una performance dins la performance. No sĂ© perquè em veig amagant-me sota el seu vestit, abrigant-me amb la faldilla, embolicat, i desprĂ©s plĂ cidament ajegut, com un gosset amb la barbeta recolzada al terra… Però no m’atreveixo. M’ho imagino però em mantinc al marge, hipnotitzat i pensant que en la nostra Ă©poca de reproductibilitat tècnica de l’art, la performance Ă©s possiblement la forma artĂstica que mĂ©s aura perd quan Ă©s reproduĂŻda. El moment performat mai mĂ©s podrĂ ser el mateix, per això Ă©s la modalitat mĂ©s frĂ gil, una forma d’expressiĂł a la que el mĂłn s’ha vist abocat a obrir-se davant de tanta inautenticitat estètica. Potser l’única obra d’art contemporani en la que es pot mirar a l’artista directament als ulls.
2
Conec a la Laia, una performer barcelonina estudiant de la Cooper Union que porta un interessant anell de plata dissenyat per Manolo HuguĂ© en el que s’hi veu representada una noia abraçant-se a sĂ mateixa. Dies mĂ©s tard, ens trobem en una festa a Williamsburg i brindem per la humanitat amb despreocupaciĂł tot dient: “És que els Ă©ssers humans som collonuts!”. Aquella mateixa nit la Laia m’explica que tĂ© intenciĂł de forçar una relaciĂł amb un tal Rene Gabri a fi d’acabar fent una performance que serĂ la culminaciĂł de la seva estada a Nova York. La Laia es passa la vida performant, funambulant sobre la difosa lĂnia que separa l’art de la realitat, però sempre aferrada a sĂ mateixa.
Unes setmanes desprĂ©s del nostre brindis al sol, la casualitat ens porta a retrobar-nos amb motiu de la visita que el tal Rene Gabri fa al New Museum de Bowery, on, per cert, hi ha la polèmica exposiciĂł Skin Fruit comissionada per Jeff Koons, un dubtĂłs espectacle que ha provocat el rebutj unĂ nim de la crĂtica. Un s’hi passeja i tĂ© la sensaciĂł que el propòsit del comissari era el de posar en la mateixa sala les obres d’art mĂ©s cares i polèmiques dels Ăşltims anys, sense ordre ni concert. De fet, ho trobo una bona metĂ fora del moment que estĂ vivint l’art en l’actualitat… Potser aquesta era en el fons la incompresa intenciĂł de Jeff Koons, en la lĂnia de l’urinari de Marcel Duchamp, la merda d’artista de Piero Manzoni o la calavera de diamants de Damien Hirst. Art que se’n riu de l’art. Meta art entre irònic i cĂnic. Intentem teoritzar una mica sobre el tema però veiem que als dos ens Ă©s bastant igual, aixĂ que amb la Laia decidim recòrrer l’amuntegament d’obres sobravalorades amb la mĂ xima celeritat i tot seguit baixem a la sala de conferències per torbar-nos amb el senyor Gabri.
Entrem. L’ambient Ă©s distès, gairebĂ© familiar. Ella sap de què va el tema, a mi que no em preguntin. Ens ofereixen chocolate chip cookies i passen un reportatge dels 60 en què a una noia jove se li proporciona una cĂ mera i un micròfon perquè vagi preguntant a la gent dels carrers de ParĂs si Ă©s feliç. Hi ha qui diu que sĂ i qui diu que no, però el que mĂ©s em sorprĂ©n Ă©s que molts diuen coses aixĂ com “sĂ, sĂłc feliç perquè sĂłc jove”, o “seria mĂ©s feliç si fos jove”, o fins i tot “era feliç quan era jove, però ara…”. Potser simplement Ă©s perquè a la entrevistadora se la veu jove, entusiasta i mĂ©s aviat feliç, però tot i aixĂ tinc la impressiĂł que fins fa nomĂ©s uns decenis la joventut era gairebĂ© la base de la felicitat. Penso que segurament no sĂłc conscient de la felicitat que em pertoca pel simple fet de ser jove, però com ho podria saber? És com allĂł de l’illa de felicitat que tothom diu que Ă©s l’infĂ ncia. Durant la meva adolescència mai vaig recordar l’infĂ ncia com una època especialment feliç, però a mesura que m’he anat fent gran cada vegada la valoro mĂ©s; per la seva inocència, per la inconsciència, la ingenuitat, l’abscència de problemes seriosos, el descobriment constant… Emergeixen en la meva ment aquelles paraules que, abans de suicidar-se, l’Àjax de Sòfocles diu al seu fill: “La vida es troba en el seu moment mĂ©s dolç quan no sents res, quan no saps res, quan encara no coneixes ni la felicitat ni el dolor”.
Encara a la sala d’actes del New Museum, amb la Laia al costat i Rene Gabri a pocs metres de mi, ja definitivament desconnectat del que estĂ passant, continĂşo navegant pels meu passat i recordo aquella tarda en què en Joan Riera em va dir que “això de la vida… HaurĂem de poder tornar a començar, que quan arribèssim als 70 ens dièssin: tot això era de broma, ara, torna a començar. I llavors, sabriem viure.” Però Ă©s clar, suposo que la grĂ cia estĂ en viure les coses per primera vegada, una sola vegada, que segones parts mai foren bones, i tots els tòpics sobre el tema que de cop s’aglutinen en la meva ment perquè m’acabo de prendre un cafè amb gel i fumat una cigarreta que m’han activat excessivament el pensament, i que, per acabar-ho d’adovar em fan recordar un anacolut, crec que de Rousseau, que no acabo de precisar d’on he tret: “Si els vells poguèssin… Si els joves sapiguèssin…”. Però la vida passa i no es pot tornar enrere, Ă©s fugaç, es crema, com una performance. Amdues irrerpetibles i efĂmeres, performance i vida van agafades de la mĂ .
3
Saber-se alimentar, drogar, excitar, calmar, exercitar, posar-se en l’entorn i context adequats… És cabdal. Hi penso i veig que realment la vida tĂ© molt a veure amb el que ens administrem a nosaltres mateixos: la mĂşsica, la poesia, la roba, el perfum, les sabates, els llibres, la qualitat i quantitat de cafè, de vi, de tè verd… Per això Ă©s tant determinant el que decidim llegir, allò que acabem comprant quan entrem en una llibreria de forma fortuĂŻta. Vigila amb el que t’influencia, em dic sovint mentre remeno llibres a l’atzar. Vigila amb el que desitges, tambĂ© em dic de vegades, perquè es pot acabar complint. Vigila, i vigila, i tot i aixĂ, el que hagi de passar passarĂ de totes maneres. Però almeys aixĂ quan s’apagui la flama de l’existència podrĂ s dir que vas fer tot el que vas poder, i que ho vas fer a la teva manera franksinatresca. Conscient. Potser si tonrèssis a nèixer faries les coses d’una altra manera, però almenys la vida ja viscuda ha estat examinada i amb cert sentit dins el sensesentit. He fet el que he pogut i dispensin, grĂ cies a qui sigui per haver-me donat l’oportunitat d’equivocar-me. Collons! A veure si paro de pensar tant en la vida i la visc una mica no? De fet, haig de dir que porto tres setmanes visquent intensament, carregat de remordiments i sabedor de que no els hauria de tenir, però disfrutant una mica d’allò que de bĂł pot tenir el fet de ser humĂ .
4
Em visita un Ă ngel una nit, i no sĂ© entendre el que em ve a anunciar. S’estira amb mi al llit i plouen pètals al voltant nostre. Tot i aixĂ, sĂłc incapaç de comprendre la revelaciĂł que em porta des de lluny, i m’ofusco. Necessito temps per entenre les coses i no puc fer mĂ©s que resar per no entendre-les massa tard, quan ja tot sigui irreversible. Sempre he anat tard en tot.
5
Un dia plujós. Em desperto totalment destrempat. No sé què passa però tota la força de la primavera s’ha esvaït, el cel està poblat de núbols carregats i amenaçant tormenta. Les fulles dels arbres, que han brotat fa pocs dies, tremolen. Les flors semblen voler marcir-se prematurament. És com si tot estiguès a punt de caure altra vegada. Astènia primaveral. Al·lèrgia. Ganglis inflamats. Esternuts. La nova estació ha fet un amago, però sembla que ha decidit pensar-s’ho dues vegades abans de desplegar-se amb tota la seva potència.
La tragèdia simbolitzava, segons Nietzsche, l’acceptaciĂł de la vida en totes les seves dimensions. El segueixo i accepto el destremp descoratjador com a quelcom inherent a l’existència, com una nota greu d’aquesta simfonĂa que no para de pujar i baixar, i que suposo, espero, que al arribar a la senectut sigui molt mĂ©s suau… De petit sovint pensava que volia ser vell.
6
Em trobo en Xavier Pla de pura casualitat anant al cafè catalĂ que l’Elsa Ăšbeda organitza cada dilluns a la Universitat de Columbia. Anem a dinar juntament amb la seva companya Marta, i tot parlant del seu interès pels dietaris m’assenyala la crucial distinciĂł entre el concepte d’egocentrisme i el d’egotisme. No entenc què vol dir exactament amb la paraula egotisme, ja que Ă©s la primera vegada que la sento, però suposo que la diferència entre tan similars mots ve a ser una qĂĽestiĂł de grau. Parlo massa de mi mateix, i em temo que no ho faig amb prou mesura. SĂłc un egocèntric, merda! Recentment he llegit en molts llocs que la literatura del jo estĂ de moda, potser per això sĂłc tan indulgent amb mi mateix i a vegades deixo que se m’infli l’ego. Però no vull centrar-me tant en mi, ni vull estar a la moda, ni fer el que toca fer… I ja ho intento, procuro oblidar-me, però no em surt gaire res mĂ©s que això. De fet, matitzem, el jo en cru no em surt gairebĂ© mai, sempre el vesteixo mĂnimament i poso certs aspectes per davant d’altres.
Una vegada fins i tot vaig intentar novelar-me però va sortir un nyap. Suposo que em tocaria crear històries i personatges, o parlar de forma impersonal. Però què puc fer si no em surt res més? Només em queda repetir allò que en l’Antoni Pitxot em va dir que Manolo Hugué va posar al peu d’una de les seves escultures: “Faig el que puc, i dispensin”. No dono per més, si no us plau, ho sento. Suposo que en aquest sentit tinc un punt postmodern, és més, el fet de declarar-ho obertament i voler fugir-ne em deu fer alguna cosa aixà com ultramodern. O potser no, amb aquestes coses del jo el darrer esglaó sempre és el penúltim, un sempre està més enllà de sà mateix.
7
Em desperta la mĂşsica que ve de la botiga d’altaveus que hi ha sota la meva habitaciĂł. SĂ, a part de ser tonto i neuròtic tinc mala sort… Tot i aixĂ, la son pot amb mi i m’endinso en un mĂłn onĂric en el que camino per un passadĂs llarg amb grans finestrals de volta romĂ nica. Podria ser la Villa MĂ©dici, on no he estat mai, aquella carismĂ tica villa que VelĂ zquez va pintar en ruĂŻnes i que Balthus va estar restaurant durant anys. Assegut en un balancĂ d’esquenes a la finestra em trobo a Fellini, un Fellini jove que em diu que va enrenre en el temps, que abans havia estat vell i que estĂ tornant cap a l’infĂ ncia. Em saluda i em diu que estic somiant amb ell de la mateixa manera que ell va somiar un dia amb Picasso, en un somni on el pintor malagueny nedava dins un mar ple d’onades, enfurismat, gris, blau i negre, en què aquest l’animava a entrar per nedar contra la marea. “La creaciĂł Ă©s una lluita constant” em diu, “es necessita una esquena extraordinĂ riament forta, com la de Picasso, robusta i que ho aguanti tot. Cal poder suportar molt de pes sobre les espatlles, però alhora ser grĂ cil i delicat amb les mans”.
Busco a Balthus, bon amic de Fellini, a veure si ell em pot donar algun consell una mica encoratjador, però no hi Ă©s. “EstĂ resant en el seu estudi, no el busquis” em diu en Federico, i tot seguit treu una cĂ mera de la tecnologia mĂ©s avançada tot comentant que per excel·lir en qualsevol de les arts Ă©s imprescindible dominar la tècnica amb minuciositat. Prepara la cĂ mera, fa uns moviments estranys amb les mans, em mira fixament i diu, molt i molt pausadament: “Allora, ara quedarĂ s retratat, vigila el que fas, perquè aixĂ Ă©s com et coneixerĂ la gent d’avui en endavant i per sempre mĂ©s”. Em poso nerviĂłs, no sĂ© què fer ni on mirar, i, contra la meva voluntat, em despullo fins a quedar completament nu davant l’objectiu. Llavors performo una lentĂssima dansa experimental fins a quedar en la posiciĂł del discĂłbol de MirĂł, moment en el qual Fellini em fa la foto. SĂłc tot potència, estic carregat, però em quedo petrificat.