Graduation
1 juny 2010 per Pau Guinart
1
Vas al Carnegie Hall amb l’Ana, noia sempre elegant, invariablement ben vestida i de presència immaculada en tot moment. Portes americana. Et diu que et queda bĂ©. En retorn li dius que Ă©s una persona amb estil, mĂ©s encara, que Ă©s l’estil personificat. Realment ho penses, per això ho dius. Als concerts s’hi ha d’anar d’august, com l’il·lustrĂssim Pierre Boulez, el qual condueix magistralment l’orquesta filharmònica que interpreta al no menys il·lustre compositor hungarĂ©s BĂ©la BartĂłk, mort a Nova York fa 65 anys.
Es diu que el Main Hall del Carnegie Ă©s en sĂ mateix un instrument, ja que la seva acĂşstica Ă©s excepcional. La primera nota del PrĂncep de fusta puja per l’alta estructura abombada de la sala fins a repercutir en els teus pavellons auditius i fer vibrar els teus timpans amb una intensitat inusitada. El crani se t’electrifica, se’t posen els pèls de punta. La pell, de gallina. Et connectes a la melodia i et passa una hora en tres minuts. Mai havies assistit a un concert filharmònic. No entens res de mĂşsica, no pots dir res. No vols dir res. NomĂ©s t’agradaria fondre-t’hi i no pensar mĂ©s. Deixar-te. Oblidar. Cavalgar amb la voluntat shopenhaueriana com un corcer i el seu janet. Dissoldre’t en el mĂłn durant uns fugaços instants i sentir una connexiĂł completa. Per fi entens amb profunditat insondable la summa importĂ ncia que es concedia a la mĂşsica a l’antiga Grècia, aquella intenciĂł del divĂ PlatĂł de fer el seu estudi tan obligatori com el de les matemĂ tiques. Ara se’t fa comprensible tambĂ©, anys desprĂ©s d’haver-lo estudiat, perquè Schopenhauer posava l’harmonisoa composiciĂł del so per sobre de totes les disciplines artĂstiques.
2
Situat en les coordenades A7 – C57, a dos carrers de Central Park, el Carnegie Hall Ă©s un referent inqĂĽestionable tan pels mĂşsics clĂ ssics com pels populars. Tocar-hi significa estar plenament consolidat. Mentre em passejo pels passadissos adjacents a les golfes prenc un carmel Ricola dels que es regalen perquè la gent no tossi a mig concert. Al salivar les aromĂ tiques herbes suĂŻsses me’n recordo de com Woody Allen una vegada va dir que, si un artista sortĂs a l’escenari del Carnegie Hall i vomitĂ©s sobre la platea, sempre hi hauria algĂş que l’aplaudiria amb entusiasme. Es pot desagradar a tothom? Em pregunto. Suposo que no. O sĂ. Es pot agradar a tothom? Suposo que sĂ. O no. Potser so.
A veure, Horaci em pot ajudar aquĂ. El retòric llatĂ deia que aquell qui fos capaç d’entretenir i alhora instruir, obtindria l’aprovaciĂł de tothom… Però ho deia pensant en la literatura, Ă©s clar… TambĂ© es podria aplicar al teatre, al cine… Però a la mĂşsica… No ho veig clar. En qualsevol cas, la imatge de Woody Allen Ă©s collonuda, s’ha d’admetre. Un tiu vomitant al mig de l’immens escenari de l’Isaac Stern Auditorium. Em sembla que no podria resisitir-me a aplaudir. Seria com si algĂş treiès tot el que porta a dins en un sol gest, una indigestiĂł artĂstica, una desassimilaciĂł estètica… Res Ă©s inĂştil, de tot se’n pot aprendre. Ara resulta que penso que de qualsevol cosa en puc extreure quelcom positiu, un nou coneixement, algun profit intel·lectual… La meva inconsistència gnoseològica bipolar em sorprĂ©n a mi mateix.
3
DesprĂ©s del concert anem a la Russian Tea Room, una immersiĂł en el luxe mĂ©s kitsch que es pugui imaginar, tot recobert de vellut vermell i pintura daurada. Demanem un te, que ens serveixen amb gran parafernĂ lia, i ens passem les segĂĽents 4 hores veient l’espectacle de cambrers que es desplega davant nostre. El servei ha d’haver estat beneĂŻt amb la mateixa delicadesa que els mĂşsics que toquen a l’edifici confinant. L’Ana, docta estudiant de postgrau en arquitectura a Princeton, ha estat beneĂŻda amb l’art de la conversa. Sap escoltar amb els ulls, assentir amb el somriure, expressar-se amb uns silencis curosament mesurats… I amb les seves petites mans aconsegueix estructurar magistralment els espais del seu discurs, composant les microutopies que tan la fascinen en l’éter que ens envolta. En tot moment conduĂŻda per l’elegĂ ncia.
4
A Rose Hill ha una universitat. És la universitat de Fordham, un ajardinat oasi educatiu en ple Bronx. El seu lema: Sapientia et Doctrina. Saviesa i aprenentatge. Es pot saber, però mai s’acaba de saber res del tot. Estic allĂ perquè la meva amiga Malia m’ha convidat a la graduaciĂł de la seva germana Michi. La Universitas Fordhamensis va ser establerta inicialment com a Saint Johns College el 1841 pel bisbe catòlic irlandĂ©s John Joseph Hughes, quan al Bronx no hi vivia cap porto-riqueny ni s’hi podia percebre el mĂ©s mĂnim indici de Jeniffer LĂłpez, i l’illa de Manhattan encara navegava pel Hudson mig despoblada.
És curiĂłs que aquesta sigui la segona graduaciĂł de la famĂlia Vella a la que assisteixo. Sembla ser que els acompanyo en els seus rituals de pas. En una cerimònia aixĂ es pot veure de què estĂ feta la societat americana, aquest gresol de cultures en què uns orgullosĂssims pares immigrats ploren al veure la seva filla llençar el birret amunt, ben amunt. Entre els assistents es respira l’esperit de l’home que es fa a si mateix, el del senador novaiorquès que pronuncia un discurs explicant-nos la tĂpica anècdota personal d’autosuperaciĂł a fi que tothom s’identifiqui amb la seva persona, i recordar-nos que ell, un dia, com tothom, es va equivocar. Que va caure, però que desprĂ©s es va aixecar, es va espolsar, i va acabar triomfant i fent discursos a les graduacions. “So go for it!”, acaba exclamant. És la tĂpica i sempre recurrent història americana del self-made man, del tiu dur que treballa molt, que s’aixeca aviat, que resa, que tĂ© fe, i que per sort la sort l’acompanya. Els USA certament han estat una terra de somnis on molta gent desesperada hi arribava havent deixat enrere una vida de condemnaciĂł per abraçar la llibertat. Gent de totes les nacionalitats es va acabar trobant aquĂ en busca de la possibilitat d’un nou mĂłn, d’una dignitat perduda, de cert Ă©xit, d’una sort… D’una millor sort.
En aquest acte s’aplaudeix tot, fins i tot els esternuts. Sona l’himne nacional i l’apoteosi estĂ servida. Tothom amb la mĂ al pit, tothom cantant amb emociĂł. Es recorden els soldats destinats a l’Iraq, es concedeixen uns quants doctorats Honoris Causa, i de sobte, per la meva absoluta sorpresa, apareix la presidenta d’Irlanda, Mary McAleese, amb 13 anys de govern a les espatlles. La connexiĂł Irlanda, a very unhappy colony, i els USA, Ă©s obvia. Els dos paĂŻsos havien estat vĂctimes de l’imperialisme birtĂ nic, i van ser molts els irlandesos que van posar rumb a les amèriques fugint de la fam que va devastar la seva illa de trèbols durant el s. XIX. Bastants d’ells van acabar a Nova York, on, units pel seu fervent catolicisme, van construir esglèsies, fundar universitats i reunir-se en els pubs per beure decalitres de Guinness.
“You get into a caotic world that needs leaders” diu la Mary als graduats, “not only leaders who improve the world, but especially leaders that don’t make it worse”. Gran punt aquest. Si un lĂder sap mantenir el funcionament de les coses, nomĂ©s que sĂ piga preservar cert equil·libri, cert ordre, certa maat, ja es mereix una medalla. Mantenir la pau, que diria Hobbes, amb tot el seu pessimisme antropolĂłgic i realisme polĂtic anglosaxĂł. Mantenir un mĂnim comĂş denominador a qualsevol preu. “Which ones do you want to be, the givers or the takers?”. Acaba preguntant la senyora McAleese abans d’abandonar el faristol. AquĂ un servidor preferiria ser dels que dĂłnen, clarament.
Tanca la cerimònia el reverend de la universitat. Després de 5 hores d’estoic aguant i componiment, tinc les templas dramà ticament sucarrimades pel sol. Ho pagaré durant tota la setmana següent, ho noto. “A Fordham som jesuïtes, i vosaltres sou un producte jesuïta” els revela el prelat sense cap mena de pudor, “sortiu d’aquà amb la millor preparació i la més elevada formació, però també amb els millors valors, i axiò és el més important. Sigueu rà pids de peus i alhora estables de cor”. Paraules grosses. Són la societat de Jesús, s’ha de fer saber. JHS. Sant Ignasi de Loyola levitant i al·lucinant a Montserrat. Gent que es pren molt seriosament a sà mateixa.
5
“Sóc un bucle estrany”, diu Hofstadter en un llibre que algun dia espero llegir. És com un cercle que puja estadis, però que en cada nou nivell ascendit no ha fet més que un moviment absurd dins un cicle tencat. Tot i la sensació de que ens allunyem més i més del principi, un acaba sempre on va començar. En definitiva, com diria el gran mestre de l’autorreferència: “un bucle estrany és un llaç de retroalimentació paradòxica a nivell creuat”. Els cables creuats.
Vull ser massa la mĂ que es dibuixa a sĂ mateixa d’Escher, això ja ho sabem tots a aquestes altures, no cal que ho escrigui. Les paraules que parlen de sĂ mateixes i es parlen a sĂ mateixes. Aquests jocs paradoxals que semblen tan sols un divertimento intel·lectual sĂłn, crec, el reflexe mĂ©s pur de l’à nima humana… AllĂł que va formular en el segon teorema de l’incompletitut un dels homes que mĂ©s purament va pensar en el segle passat: Kurt Gödel. Un sistema que mai es podrĂ comprendre a sĂ mateix. Un mentider que converteix en veritat tot el que diu, algĂş que quan arriba al final sempre es troba en un nou principi. La tortuga i Aquil·les. El cicle de l’aigua. La paradoxa expressa tan clara i cristal·linament què som, que fĂ cilment ens passa desapercebuda.
6
És el teu aniversari. Ara sĂ. 27. Et gradues un any mĂ©s. Ascendeixes un nou estadi. Vols anar a l’esglèsia de Saint Paul que hi ha al costat del Lincoln Center per tornar a veure aquells versos que fa exactament tres anys vas descobrir al peu d’una pintura de l’apòstol decapitat que hi ha en aquest temple. Uns versos que sovint t’has repetit atenuadament a tu mateix des d’aquell dia: I have fought a good fight, I have finished my course. I have kept the faith. Però t’adones que no pots anar-hi perquè tens un cĂ sting de merda. El vas organitzar sense preocupar-te de quin dia cauria i ja tens a 8 persones compromeses. AixĂ que no hi vas, i DĂ©u es cabreja, i et castiga per no haver-lo honorat anat a casa seva el dia de la teva commemoraciĂł natalĂcia. Et malmet el genoll dret. Un cop sec contra una barra de ferro que penja imprevisiblement sota una taula. Hòstia puta! La ròtula a can pistraus! Vols anar al metge, però dones una mica de temps a les teves hipocòndries… L’endamĂ la teva mare t’explica el que li ha passat a un teu amic de l’infĂ ncia, l’Eugeni: les dues cames trencades, cadira de rodes indefinidament. T’afecta. T’entristeix profundament. Veus clar que DĂ©u no pot existir, que seria massa, que no podria ser tan cabrĂł. Un any mĂ©s sense caure del cavall. Encara Saule. AquĂ estem, fotent front.
Repenso el que he pensat. Si es tĂ© fe, es tĂ© a les bones, però sobretot a les males. Si no, quin sentit tindria tenir-ne, si a la mĂ©s mĂnima ens rendĂssim? És una mica com allĂł que tan li agrada repetir a en Xavier: Si no puc dir el que penso, de què em serveix estar boig? Cal portar les pròpies creences fins a les Ăşltimes conseqüències. Com Abraham, que acceptava les putades del senyor amb l’esperança que tot tinguès una explicaciĂł al final de la parĂ bola. I la tenia. Un ha de creure en la pròpia bogeria. Però per nosaltres no estĂ tan clar que les parĂ boles tinguin un final feliç, la vida estĂ plena d’exemples de gent que no es salva a l’últim moment.
La fe es justifica a sĂ mateixa, Ă©s una paradoxa, Ă©s un bucle estrany. NomĂ©s es pot ser ingenuu i bĂł desinteressadament si es tĂ© fe en alguna cosa. Si no, la ingenuitat es fa dolorosa, gairebĂ© insoportable. DesprĂ©s em vindrĂ Nietzsche i em dirĂ que nomĂ©s els sobradament forts i poderosos poden ser bons, però que calli una mica… La fe es tĂ© gratuĂŻtament, davant qualsevulla adversitat. Proclamem el misteri de la fe, va. Admirem-nos davant la paradoxa que comporta l’absurditat de tota creença, i la necessitat que tenim de tenir-ne una per continuar avançant en aquesta inexplicable existència. El credo quia absurdum de TertuliĂ . Crec perquè Ă©s absurd. O Pascal, que diu que Ă©s millor creure que no, perquè creient no es perd res, i en cas de guanyar, es guanya molt. La salvaciĂł. Per fi, oh… Em sembla que m’estic passant d’existencialista pessimista flipat des de fa bastant de temps, semblo una còpia pirata de Hesse. Hermann, germĂ .
7
Intueixo que a mi la fe m’ha de caure al cap un bon dia del no res, com un aeròlit o un piano. Si no, de què m’haurà servit existir?
8
T’en vas a Colòmbia per un rodatge. Abans de marxar et tornes a mudar. Perquè? Doncs perquè veus un ratolĂ corrent pel terra de la teva habitaciĂł i… Hòstia puta un ratolĂ! El mires. Ell tambĂ© et mira a tu. Hòstia Ă©s un ratolĂ! Cony! Un puto ratolĂ surt de sota el teu llit! Els dos us espanteu, l’un de l’altre. Saltes de la cadira. Et cagues en tot. Et comença a picar tot. T’adones que has de marxar d’aquest pis ipso facto, no nomĂ©s per això sinò tambĂ©, i sobretot, per la mĂşsica de baix… El ratolinet ha estat la senyal, la gota que ha fet desplomar-se el castell de cartes, got, peix. Ja feia dies que pensaves en emigrar per enèsima vegada degut a la discoteca diĂĽrna que hi ha immediatament a sota del teu terra. Ni mĂ©s ni menys que una botiga d’altaveus t’ha tocat aquest cop. SĂ, a mĂ©s de ser considerablement tonto, tens mala sort. Des del dia de l’avistament dorms amb una trampa exterminadora de ratolins sota el llit. Afortunadament no el tornes a veure. Va ser una senyal, potser una al·lucinaciĂł autoinduĂŻda.
Ara ja no et fa tanta grĂ cia canviar de pis, però trobes una habitaciĂł al mateix carrer i… De qualsevol manera, saps que no servirĂ de res, que hi trobarĂ s algun altre problema, i ja et comences a tocar una mica els collonets a tu mateix, que t’has de concentrar en el teu projecte de final de curs i no estĂ s per mudances estĂşpides. Suposo que almenys l’esperança del canvi et mantĂ© animat. Yes we can! Comences a estar bĂ© a l’habitaciĂł en el moment que prens la decisiĂł de deixar-la. Els Ăşltims dies, quan saps que marxarĂ s aviat, sĂłn els que mĂ©s disfrutes. El ratolĂ no apareix mai mĂ©s, ni t’en recordes. La mĂşsica ja no et molesta tant…
T’identifiques amb un cargol ermitĂ , canviant de closca cada dos per tres, i mira que sĂłn lletjos aquests animalons pobrets… El tambĂ© admirablement lleig Stendhal, avesat a les sobredosis estètiques, deia que la felicitat Ă©s sempre una promesa de felicitat futura. És curiĂłs veure com, tot i saber que la teva sensibilitat t’impedirĂ estar del tot bĂ© enlloc, continues tenint esperança i canvies, i no pares, i com pot ser que et segueixi motivant trobar el que saps que no existeix? Acceptes que no estarĂ s mai completament bĂ©, sempre amb l’esperança dipositada a qualsevol lloc menys aquĂ.
.
.
.
Dedicat a l’Eugeni Boix, un mestre en valentia.