El Maryon Park d’Antonioni
1 novembre 2010 per Quim Aranda
No apareix a les guies turĂstiques mĂ©s comunes de LonÂÂdres, perquè no es situa al centre de la ciutat. Amb tot, Ă©s prou visitat i, de tant en tant es veuen nois joves, i noies tambĂ©, amb cĂ meres fotogrĂ fiques i de vĂdeo tracÂtant de captar parelletes en acciĂł. Parlo del Maryon Park, l’escenari onĂric, irreal i real, eixut per la duresa i nuesa, que va triar Michelangelo AnÂtoÂniÂoÂni per rodar Blowup (1966), un dels seus films mĂ©s coneguts.
Â
És sorprenent que el director italiĂ situĂ©s una història d’un LonÂdres fascinant, aleÂgre, a la moÂda dels Seixanta, amb un protaÂgonisÂta (el fotògraf Thomas, David Hemmings) igualÂment trendy, en un lloc marÂginal de la ciutat, aleshores una mica mĂ©s. És cert que al llarg de la pel·lĂÂcuÂla Antonioni mostrava llocs ben repreÂsenÂtaÂtius d’aquella urbs fashion: panorames de Notting Hill abans que fos el barri de Julia Roberts i Hugh Grant, o nightÂclubs com Ricky Tick o The Yardbirds. En cap cas, però, el Maryon Park no Ă©s Hyde Park ni BatÂtersea.
Â
El Maryon Park, al barri de Woolwich, al sud-est, cau una mica lluny de tot arreu, tambĂ© de casa meva. Tal vegada, inÂconsÂcientment, ho vaig anar deixant fins que ha arribat la tardor. MĂ©s que res per picar-me l’ullet a mi mateix i a Julio Cortázar. Perquè tot i que el conte en què es basa Blowup, Las babas del Diablo, tĂ© lloc a ParĂs, i les batalletes del seu fotògraf pasÂsen en un illot del Sena, l’època, la llum –fonamental en parlar de fotografia– Ă©s de tardor.
Â
No puc dir que acabĂ©s decebut de la visita a un escenari tan imÂporÂtant per a la història del cinema com ho pugui ser MoÂnuÂment Valley. Fins i tot vaig tenir l’oporÂÂtuÂnitat de veure una placa que recorda el rodatge de BlowÂup, col·locada al mur que separa el parc de les pisÂÂtes de tennis que apareixen al final del film, i que encara hi sĂłn. Però, Ă©s clar, el Maryon Park del cine, el que jo imaginava i el que vaig conèixer i he revisitat no teÂnen res a veure. Sempre passa el mateix: la ficciĂł no tĂ© res a veure amb la realitat. I viceversa. Â
Â
Hi pensava en tot això mentre prenia una cervesa al pub White Horse, a Cleveley Close SE7, just davant de l’entrada del parc i on sembla que l’equip de filmaciĂł es refugiava quan trencava a plouÂre. AllĂ vaig aprofitar per demanar on estava la pintoresca botiga d’antiguitats en què Thomas comÂprava un aviĂł d’hèlix. N’hauria comprat un si l’haguĂ©s trobat i si l’haguĂ©s pogut pagar. Però fa molt de temps que va desaparèixer la botiga. En el seu lloc n’hi ha ara una d’arÂtiÂcles de cĂ mping, com si la mĂ gia de la cĂ mera o del fotògraf ja no tinguĂ©s cap significat. Fa tant de temps de la pel·lĂcula… I avui l’he tornada a veure, a somiar.