Fomentant l’Emprenedoria als Cicles Formatius

La setmana passada, Xarxa ONiON va participar en unes sessions de foment de l’emprenedoria entre el jovent dels cicles formatius de Sabadell. És un programa que organitza Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Sabadell, a través de Vapor Llonch, i amb el que la Xarxa ONiON col.labora des del 2009.

Vam començar amb dues sessions a l’Institut Ribot i Serra, en els grups del Grau Superior en Educació Infantil, com a complement del crèdit en “Empresa i Iniciativa Emprenedora” que estan fent en el segon curs.

Per part de Vapor Llonch i l’Ajuntament de Sabadell va assistir-hi l’Imma Aguilera, tècnica de creació i consolidació d’empreses, i per part de la Xarxa ONiON, hi vam participar l’Ariadna Albareda (Cactus Disseny) i el Jordi Puigdellívol (Mentor i Sherpa d’Start-ups).

Ens va alegrar molt saber que estan treballant la creació d’empresa en aquests cicles, i sobretot el mètode pedagògic que utilitzen: maduració d’una idea de negoci en grup, tot desenvolupant un pla d’empresa al llarg de tot el curs. Així, tal i com ens va explicar la professora Mercè Lanao, van adquirint els coneixements teòrics a petites dosis a mesura que la part pràctica ho requereix (learning by doing).

Alumnes del G.S. en Educació Infantil

L’objectiu de la xerrada era sensibilitzar als alumnes sobre l’emprendre, com una via més de desenvolupament professional, i amb una forta component també de desenvolupament personal. Vam parlar de diverses dimensions de l’emprendre com la llibertat, el sentit, el sacrifici, el risc, el fracàs, la passió, la responsabilitat, l’oportunitat, la innovació, la incertesa, etc …, amanits amb exemples i casos reals. Fou com una auto-reflexió en veu alta de perquè estem en el món de l’emprenedoria i perquè hi volem seguir.

En xerrades d’aquest tipus ens agrada molt prendre la temperatura emprenedora de l’audiència, i acostumem a fer 3 preguntes:

  • A qui li ha passat alguna vegada pel cap emprendre?
  • Qui té previst emprendre al acabar els estudis o poc després?
  • Quins referents d’emprenedoria coneixeu?

El resultat fou que prop d’un 40% de les alumnes s’han plantejat alguna vegada que els agradaria crear una empresa, però només un 3% té previst fer-ho a curt termini. En quant a referents, la majoria eren casos propers de pares i familiars en general.

Fou molt positiu també l’enfoc que va fer l’Imma sobre el Vapor Llonch i el fet d’obrir-los les portes a ajudar-los a madurar el seu pla d’empresa, a través dels tècnics d’assessorament de l’entitat. Va construir un pont molt interessant entre la part docent de l’assignatura i la vida real, que ajudarà a més d’una alumna a creure en la seva idea com a una alternativa professional real.

L’èxit és poder saltar de fracàs en fracàs mantenint l’entusiasme, recollint-ne sempre un aprenentatge, tot seguint un camí que t’omple de sentit. Iniciatives com aquestes ajudaran a relativitzar la por al fracàs i animaran a les noves generacions a contemplar la iniciativa emprenedora com una alternativa professional i vital.

La impressió general fou molt positiva, sobretot un cop vam anar trencant el gel, ja que durant les dues hores de la sessions vam viure una transformació interessant, des de la passivitat i incredulitat en l’emprendre del començament, cap a una participació i entusiasme creixent al comentar les seves idees. Molt bon senyal!

Fa molta falta aquest canvi de paradigma, i mica en mica ens hi acostarem, en benefici de tota la societat.

Ariadna Albareda i Jordi Puigdellívol

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.