LA GESTIÓ D’INFRAESTRUCTURES: UN EXEMPLE D’OUTSOURCING COL•LABORATIU (II)
26 octubre 2010 per Àlex Barceló
L’Outsourcing com a eina de millora de la competitivitat.
Si bé fora de les nostres fronteres ja fa anys que l’externalització de serveis (outsourcing) forma part del si de l’empresa, no ha estat fins als darrers anys que aquí n’hem començat a valorar les seves virtuts.
Probablement respon a un canvi de cultura de gestió, tant de l’administració com del sector empresarial (especialment la PIME), provocat per la devastadora crisi que estem creuant. Un canvi de cultura empresarial en l’aspecte que, fins fa quatre dies, la tendència natural de la majoria d’empresaris era d’actitud tancada respecte el seu entorn i competència, que si ho podem fer nosaltres no hem de recórrer a tercers, que millor que no sàpiga ningú com ho fem perquè ho fem millor i no volem que ens plagiïn el model, d’aïllar i blindar-nos del nostre entorn i competència, per seguir treballant dins la nostra cuirassa. Tal i com es relata en l’article publicat el passat 18 de setembre per Joan Poyano, titulat “La crisi fa que es dispari l’outsourcing”, la tendència a l’externalització ha augmentat en un any un 55%. Però, què ha canviat? Probablement no sóc la persona adequada per dir què ha canviat, però si que us puc corroborar que els canvis que s’aprecien de forma evident.
En gran part la nova onada d’empresaris que està forjant la crisi, els ara anomenats emprenedors, està creixent amb una nova mentalitat dins del mon empresarial. No analitzaré avui tots aquests canvis de mentalitat, però el principal i el fons, és que no els fa por explicar i compartir els seus projectes. Es troben, i parlen, i discuteixen, i contrasten, i comparteixen. Tenen, en podríem dir, una mentalitat 2.0. Observen que compartir és un benefici mutu, els permet avançar més ràpidament, son més competitius, tenen més mercat, evidencien que la bona competència genera valor.
En aquesta línia, l’outsourcing juga un paper fonamental. Suposa la professionalització d’aquells aspectes sobre els quals no en som experts, a través de l’externalització, permetent concentrar els nostres esforços en allò en que sí som competitius, el nostre producte o servei.
Alex Barceló
Enginyer Industrial