Emprendre amb valors
3 maig 2011 per Àlex Barceló
Reflexió sobre el valor de la RSE a les empreses
Moltes vegades hem sentit a parlar de la responsabilitat social de l’empresa (RSE) o de la responsabilitat social corporativa (RSC), però poques vegades hem reflexionat des del fet o del que aquest concepte suposa. Sovint es cau en la simplificació de que la responsabilitat social de les empreses es limita a la contractació de persones amb risc d’exclusió social, sigui per aspectes de gènere, edat o limitacions fÃsiques o intel·lectuals. Però la responsabilitat social de l’empresa, si bé efectivament engloba aquests conceptes, és substancialment més ampli i més assequible del que molts preveuen quan se’ls planteja l’opció.
La Responsabilitat Social de l’Empresa és un concepte ampli i assequible, on el tret principal és la voluntarietat de les accions més enllà de les obligacions legals a les que estan subjectes totes les empreses i/o iniciatives empresarials. Conceptes com les bones prà ctiques ambientals, els critèris de selecció de personal o fets més simples com la ja força estesa conciliació d’horaris per compaginar vida i feina, son factors valorables.
Deixant de banda la definició, la majoria estarem d’acord que la satisfacció dels treballadors d’una empresa és directament repercutible en el seu rendiment laboral, en l’ambient de treball, en la seva predisposició a l’adaptació a canvis, etcètera. Aquestes son accions directes sobre els treballadors d’una empresa, però existeix també la responsabilitat social empresarial fora del propi context o à mbit directa de la mateixa. El resptecte al medi ambient, el consum responsable, l’esponsorització, el patrocini, el mentoratge, la participació en accions socials o de promoció de valors, activitats, o formació entre moltes d’altres, son formes directes i indirectes que tenen les empreses per contribuir a la societat.
Fins fa poc temps, aquests elements responien més a la iniciativa, voluntat o sensibilització d’un empresari o directiu, que no pas a una estratègia empresarial o a una polÃtica certa de contribució a la societat. No obstant, aquest fet està canviant els últims anys. Existeixen ja prestigioses universitats privades amb mà sters i postgraus especÃfics, existeixen estudis i comissions europees que han iniciat estudis sobre el comportament de les empreses i la valoració del retorn que té la RSE sobre el seu compte de resultats i per tant, aviat deixarà de ser una oportunitat de diferenciació per ser quelcom més a complir.
El que cada cop tenim més clar, és que el mon és una xarxa i per tant, allò que fem directa o indirectament afecta a la societat, i és aquesta mateixa la que directa o indirectament ens ho retorna.
La crisi que vivim, no la superarem esperant temps pretèrits que estic segur que no tornarem a viure. És més, estic convençut que la superació de la mateixa passa per reinventar-nos, i per tant suposa una gran oportunitat per interioritzar i incorporar com un valuós actiu, aspectes i valors més intangibles com la Responsabilitat Social a les nostres empreses, ja que en el fons simplement invertim en la societat a la que pretenem servir i viure.
Per això, per aquells qui comencen de nou, o replantegen el seu futur, crec que caldria que, entre tots, aconseguÃssim incorporar-los valors com els de la RSE en el seu projecte (entre d’altres), que no sigui quelcom a què adaptar-se, sinó que formi part de l’actiu i de l’ADN de l’empresa des del seu concepte.
Salut i empenta!