En els darrers butlletins hem tractat diferents aspectes de les relacions humanes i els conflictes. Avui volem centrar-nos en els conflictes que es produeixen a internet, en l’anomenada comunicació digital, online o 2.0, i que incorpora la idea d’interacció, d’intercanvi, de feedback. Això ens remet a la idea d’escolta activa que comentàvem fa uns dies.
Com s’origina un conflicte a internet?
Passem d’un moment de bones relacions a la desconfiança, la interpretació negativa i la crítica que es va accentuant més i més, cosa que pot desencadenar un conflicte -a més a més, al ser una comunicació no presencial encara és més fàcil interpretar malament els missatges-. Molts conflictes es poden evitar abans i si, malgrat tot, esclaten, és bo tenir un pla de crisi per abordar-los i així evitar mals majors. Per posar fil a l’agulla i solucionar el conflicte haurem d’actuar i, per exemple, demanar disculpes si ens hem equivocat. El que volem aconseguir és que, de mica en mica, tot torni a la normalitat però, també, aprendre dels errors, és a dir, canviar allò que hem fet malament.
Alguns consells, molts d’ells aplicables a la vida ‘real’:
- Sentit comú: no fem a la xarxa el que no faríem a la vida real.
- Transparència i claredat: “s’enxampa abans a un mentider que a un coix”, diu la dita.
- Les xarxes socials (Facebook, Twitter…) es basen en l’intercanvi. Per tant, no fem un monòleg, sinó que busquem el diàleg amb els nostres seguidors i amics. Contestem, preguntem, estiguem atents del que ens diuen…
- Para atenció a allò que consideren “conflicte” els mitjans de comunicació: en una societat on ven molt el sensacionalisme, a vegades ens fem ressò d’un conflicte quan encara no existeix. La bola creix i acaba esclatant aquest conflicte molt més ampli del que hagués pogut ser. És important ser crítics i tenir perspectiva.
Els ingredients per solucionar conflictes, tant en la vida real com digital, és tenir la ment oberta i bona predisposició!