El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/jordicamps
Articles
Comentaris

Una de retirats

És una bona notícia que Carlos Sainz hagi estat quart en el ral•li de Turquia en el retorn al mundial de ral•lis després de set mesos retirat? Per a ell sí, evidentment, igual que per a Citroën i, suposo, la majoria de seguidors del pilot madrileny. Per al mundial de ral•lis, en canvi, no crec que sigui una bona notícia que un pilot retirat torni a la competició i passi la mà per la cara a tots els pilots del mundial excepte els tres campions del món que es mantenen en actiu: Loeb, Solberg i Gronholm.
Tan bo és Carlos Sainz? Tan bo és el Citroën Xsara WRC que Sainz, i Loeb, condueixin? Sainz va ser bo, molt bo, com ho acrediten els dos títols mundials i els 26 ral•lis que ha guanyat. El Xsara WR ha guanyat, conduït per Loeb, cinc de les vuit curses del mundial que es porten disputades. Arribats a aquest punt, i abans que algú comenci a indignar-se i agafi la bandera amb el toro per anar a defensar una de les glòries de l’esport espanyol, permeteu-me aclarir que faria servir els mateixos arguments si el protagonista de la història fos, per exemple, Tommi Makinen i no Carlos Sainz. Un cop tots tranquils, continuem.
Diu molt poc en favor del mundial de ra•lis que un retirat, tot i que sigui de fa poc, pugui tornar amb un quart lloc en una cursa. On són els pilots habituals? Tant de pes té el cotxe en aquest campionat? Seria possible un retorn com el de Sainz en el mundial de fórmula 1 o en el de motociclisme -per no barrejar altres esports-? Si un jubilat pot fer quart en una cursa, el mundial de ral•lis no va pel bon camí. Queda clar que és una especialitat esportiva en la qual en l’edat de Sainz -43 anys- es pot estar en el primer nivell. Ja ho va demostrar el madrileny l’any passat. Però no és bo que les marques, en aquest cas Citroën, hagin de recórrer a veterans quan tenen problemes. La marca francesa té el campió del món en títol -Loeb-, que és, a més, un dels més joves dels pilots punters. El cercle del mundial de ral•lis és petit i costa molt entrar-hi. Tant perquè no hi ha tantes marques en competició com perquè la vida esportiva dels pilots és molt llarga. Si a sobre, quan hi ha alguna vacant, per la raó que sigui, es recorre a pilots retirats, la cosa es complica molt per als aspirants a pilotar un vehicle punter. D’aquesta manera, hi ha pilots que es poden passar tota la carrera entrant i sortint del mundial en equips privats o amb programes curts i que es retiraran sense saber si realment servien o no per fer ral•lis.
(Article publicat a El 9 Esportiu el 6 de juny del 2005)