El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/lluisromero
Articles
Comentaris

Hi ha gent que em pregunta quin sentit té disparar en RAW si en JPEG les fotos també surten bé. És veritat que la mida dels arxius és considerablement més gran, però hi ha algunes coses més que cal saber:

El primer que fa una càmera quan processa el senyal que li envia el sensor és reduïr-lo a 8 bits per color. Això limitarà la gamma de colors a un màxim de 16 milions de colors (28 bits del vermell x 28 bits del verd x 28 bits del blau=16.777.216 colors). En canvi, la majoria de càmeres disparen a 12 i inclús a 16 bits per color. És fàcil calcular la gamma que en resulta : 212 bits=4.096 nivells de vermell x 4.096 nivells de verd x 4.096 nivells de blau= 68.719.476.736 colors. Una substancial diferència.
El processat que fa una cĂ mera per a convertir una imatge a JPEG Ă©s irreversible. Els ajustaments de color, la mĂ scara d’enfoc el balanç de blancs i la reducciĂł de soroll s’aplicaran de manera destructiva, o sigui, modificant els valors de cada pĂ­xel (a diferència de, per exemple, programes com el Lightroom, en què es preserven els valors de l’original).
El RAW Ă©s el conjunt de dades sense processar captades directament pel sensor i, per tant, la gamma dinĂ mica (els valors mĂ xims de llums i ombres absolutes) serĂ  mĂ©s alta que en qualsevol altre format de dades processades. D’aquesta manera, podem comparar el RAW amb el negatiu ja exposat però sense revelar. Durant el revelat podrem compensar algunes de les deficiències que presenti.
És veritat que en molts casos Ă©s preferible el JPEG perquè Ă©s mĂ©s universal i fĂ cil de visionar i enviar per correu electrònic. El que Ă©s convenient Ă©s aprendre a valorar quan hem de fer servir l’un o l’altre. Per exemple, quan disparem en situacions crĂ­tiques de llum, el RAW ens pot donar mĂ©s joc que no pas el JPEG.
El JPEG Ă©s un format comprimit. MĂ©s o menys, però comprimit en definitiva i aquesta compressiĂł que ens resulta tan còmoda per manipular els arxius tambĂ© ens dibuixa el que se’n diuen artefactes, que no sĂłn mĂ©s que pĂ­xels agrupats seguint diferents algoritmes. En canvi, en RAW no hi ha aquesta distorsiĂł de valora. Cada punt tĂ© el que ha captat el sensor.