Capacitat d’adaptaciĂł
2 febrer 2010 per LluĂs Romero
En un mĂłn tan canviant com Ă©s el del segle XXI, establir un estĂ ndard tecnològic constitueix un repte difĂcil, sovint quimèric, ja que el mercat Ă©s el mercat i cada fabricant intenta establir-ne un de propi que esclafi comercialment els altres. Exemples en trobem en tots els camps de la indĂşstria i, evidentment, la fotografia no n’és una excepciĂł però, des de sempre, els usuaris han volgut poder fer compatibles els accessoris i aparells de marques diferents mitjançant l’ús d’adaptadors de tota mena. El que no es podien ni imaginar els creadors de la montura Micro Quatre Terços (M4/3) Ă©s que, grĂ cies a aquesta, les velles òptiques de cinema de 16 mm cobrarien vida un altre cop i apareixeria un nou mercat (ebay, Ă©s clar) on les cotitzacions dels mencionats objectius es dispararien fins a exorbitants quantitats (1.000 dòlars per a un zoom, per exemple). El cas Ă©s que el fenòmen ha aparegut i ja hi ha diversos adaptadors de montura bolex (tambĂ© ho podeu trobar per c-mount o tv-mount) per a aquesta classe d’objectius. Cal aclarir que es perd l’enfoc automĂ tic, la mediciĂł a plena obertura i altres automatismes. TambĂ© es pot apreciar un lleuger vinyetejat a les cantonades de la imatge, ja que el fotograma de 16 mĂ©s petit que el sensor m4/3. Per altra banda, Ă©s remarcable la qualitat i sobre tot, la lluminositat, que en molts casos arriba a f2 o inclĂşs a f0,95!. Unes obertures ara per ara inabastables per la majoria d’usuaris, inclĂşs per a molts professionals. Deixo uns quants enllaços i imatges de les diferents combinacions que corren per la xarxa.