Puccini en el cap
18 maig 2011 per Toni Dalmau
[youtube]aUTZle4yyTo[/youtube]
A la comèdia romà ntica “The mirror has two faces” (tÃtol traduït aquà com “L’amor té dues caresâ€), la seva directora i protagonista Barbra Streisand fa el paper de Rose Morgan, una professora de literatura anglesa de la Universitat de Columbia que intenta posar una mica de passió a la seva vida. El company de ball a la pel·lÃcula és Gregory Larkin (Jeff Bridges), professor de matemà tiques de la mateixa universitat que, cremat per les seves experiències sentimentals, considera que el sexe és un niu de complicacions i només cerca una relació platònica basada en l’intel·lecte i en la cordialitat. Una mena d’amor cortesà al vell estil del segle XII.
En una escena memorable d’aquest film (vÃdeo de dalt), la professora Morgan utilitza a parelles mÃtiques com Tristany i Isolda o Lancelot i Ginebra per explicar als seus alumnes que en la literatura clà ssica, la consumació de l’amor porta a la bogeria, a la desesperació, a la mort. I afegeix que si l’amor romà ntic és una il·lusió, una mentida, un mite modern, una manipulació malvada, una experiència tant curta i devastadorament dolorosa, cal fer-se una pregunta: per què la gent vol enamorar-se?. I la resposta, segons Rose Morgan, és perquè, l’enamorament, mentre dura, ens fa estar condemnadament bé. “Sentim -diu- a Puccini en el nostre capâ€.
Però si quan la gent està enamorada el cor li batega al ritme de les operes del compositor italià , ¿què deu escoltar quan l’amor es fa fonedÃs? ¿La contundent Cavalcada de les valquÃries de Richard Wagner?
A una escena de “Misteriós assassinat a Manhattanâ€, Carol i Larry Lipton (Diane Keaton i Woody Allen) surten a corre-cuita del teatre de l’òpera i ella li diu:
– El tracte era que jo t’acompanyava al partit de hoquei i tu veies l’òpera complerta.
I ell li respon:
– Quan escolto a Wagner més de mitja hora m’entren ganes d’envair Polònia.
Deixem doncs als polonesos en pau i, estiguem com estiguem, quedem-nos amb Giacomo Puccini que, malgrat no haver gaudit d’una vida sentimental tranquil·la per culpa de la gelosia extrema de la seva dona (la dama va provocar el suïcidi d’una minyona innocent), aporta com a mÃnim més pau espiritual.
Aquà teniu a Luciano Pavarotti i Mirella Freni interpretant el famós duet de l’acte primer de La Bohème “O Soave Fanciulla” (“Oh! Suau noia“) a l’Ã’pera de San Francisco el 1990.
[youtube]t0-1sQ0XOGE[/youtube]