Avui és el dia

Avui és el dia que surt el nou disc de l’astre intercomarcal Quimi Portet. Potser el millor músics actual del nostre panorama i el de més enllà. De fet si Quimi Portet no cantés en català, segur que a totes les ràdios i televisions menjaríem Portet a totes hores, però ai! Sembla que la música deu passar de ser excel·lent a despreciable pel sol fet de la llengua. Però aquest no és el tema. Quimi Portet abans d’aquest, ens ha regalat set discs fabulosos, plens de surrealisme, bona música i d’humor canviant. Un sociòleg i un psicòleg podrien fer un estudi de l’estat d’ànim del país a través dels discs del Portet, de l’eufòria de Matem els dimarts i els divendres o La terra és plana va passar a fer un disc trist, melancòlic i sarcàstic com Viatge a Montserrat, amb lletres com:

“Des d’una àrea de servei,
la meva terra
és com un parrac grapejat;
un país vençut pel davant
i pel darrere;
d’atrotinada dignitat”.

Doncs això que avui surt el disc, i se suposa que a les ciutats de comarques no arribarà fins la setmana vinent o l’altra, com passa sempre.

Publicat dins de Música | Comentaris tancats a Avui és el dia

Carnivale

Només dues temporades. La cadena HBO va decidir que era massa cara pels resultats que donava. Carnivale no va passar de sèrie de culte a fenomen extraordinari com The wire. Tot i així és una molt bona sèrie. Carnivale és un circ de rareres que intenta sobreviure entremig de la pols i la misèria de la Gran Depressió. Carnivale és l’eterna i suada lluita entre el Bé i el Mal, tot i que, oh gran gir dels guionistes! El Bé i el Mal no són qui semblen ser. Però sobretot veiem el dia a dia de la Gran Depressió, i si ho comparem amb la crisi actual hi ha tants punts en comú que fa por: el descens als inferns de la marginalitat de la classe mitjana, la demagògia com a panacea, la pèrdua progressiva d’escrúpols i sobretot, molta gent agafant-se a claus roents per no caure.

Carnivale potser no té un o dos grans actor que per ells sols facin pagar la pena la sèrie com passa d’altres grans sèries com els Soprano, Six feet under o Boardwalk empire. Tot i això la sèrie la componen un gran càsting d’actors de repartiment, i sobretot, retrobem a Michael J Anderson, el nan ballarí de Twin peaks, que encarna al director d’aquest circ de rareres que és Carnivale. De fet, Carnivale i Twin peaks no només toquen per aquest inquietant actor, sinó també per la naturalitat amb la qual els fenòmens paranormals s’introdueixen a la trama, i també, per la qualitat dels primers capítols d’ambdues sèries.

Publicat dins de Sèries | Comentaris tancats a Carnivale

Cant improvisat

El dissabte 28 de gener, Carrutxa, entitat reusenca que porta més de trenta anys estudiant i difonent el patrimoni etnològic i la cultura popular, conjuntament amb la revista Caramella, van organitzar la primera Mostra-Taller de cant improvisat dels Països Catalans a la Palma de Reus.

Més de 150 persones van assistir, i participar a aquesta mostra-taller de cant improvisat. Una quantitat realment exitosa per dues raons: la primera perquè tot i ser una realitat viva en diferents parts del país, a Reus i comarques el cant improvisat havia passat al record més recòndit; i la segona, a les trobades de cant improvisat no hi ha diferenciació substancial entre públic i actors, o sigui que gairebé tothom que hi assisteix acaba provant d’improvisar quartetes i per tant també és protagonista. De fet ningú no va pujar a l’escenari de la Sala Polivalent de la Palma en tota la jornada. Tot i així, sempre hi ha mestres destacats de la cançó improvisada que precisament es van donar cita a Reus. Per cantar jotes va haver-hi l’Artur Gaia, el cec de Quico el Cèlio, el Noi i el mut de Ferreries. Les nyacres, corrandes i garrotins anaven a càrrec de Ferriol Macip, coronat rei de les nyacres al per segon any consecutiu a la trobada de cantadors d’Espolla. L’especialista en l’acompanyament instrumental era Carles Belda, del conegut i mític grup Pomada. Josemi Sánchez i tota una colla de valencians van fer una demostració del virtuós cant d’estil i albaes. Però sobretot va causar una gran impressió el jove Felip Munar “Xuri”, que fent glosa balear, va demostrar que podia cantar amb rima i mètrica amb la mateixa habilitat i gràcia que les altres persones parlen.

Malgrat el fred hivernal que es patia dins de la Sala Polivalent, tallers i ponències van tenir lloc durant tota la jornada i els cants improvisats, i les rialles que els acompanyen quan estan ben trobats, es van allargar fins ben entrada la nit després d’un sopar de bou i arròs servit a la mateixa sala pel Casal Despertaferro.

Publicat dins de Cant improvisat | Comentaris tancats a Cant improvisat

Gosar parlar de Ferrater

Quan va esclatar la guerra, tenia catorze anys. Gabriel Ferrater, potser el més gran poeta de les lletres catalanes del segle XX, va néixer i va criar-se a Reus enxampant els pitjors anys que ha conegut la ciutat. Tot i ser un monument de la literatura universal sembla que tots plegats ho haguéssim oblidat, la dictadura de la mediocre actualitat mana. Però al Centre de Lectura, el lloc on el xiquet dels Ferraté feia de les seves per la biblioteca, gosen parlar d’ell. La setmana vinent tindrà lloc a Reus el Seminari Gabriel Ferrater: gosar poder. Hi prendran la paraula els que més en saben: Jordi Julià, Xavier Amorós, Ramon Gomis i Josep Murgades. Per no quedar-se només amb aquests actes acadèmics també han preparat una exposició, un passi de documental, recitals, espectacles, una ruta literària pel Reus del Gabriel Ferrater…

Tot plegat tindrà continuïtat amb un arxiu propi del poeta al Centre de Lectura. Com deia aquell, “la veueta” em diu que tot i tenir un cartell de luxe, tot plegat està organitzat amb un pressupost irrisori. Feina, intel·ligència i complicitats poden més que la manca de diners, l’excusa recurrent avui dia, tot i que paradoxalment mai no hi ha hagut diners per a la cultura.

Per uns dies la poesia de Ferrater ens ajaçarà al cor d’un avellaner, mentre el país està al caire d’espetegar revolta i contrarevolta.

Publicat al Punt el 6 de març de 2012

Publicat dins de El Punt, Literatura | Comentaris tancats a Gosar parlar de Ferrater

Koltès: si un gos es troba un gat

A Madrid aquests dies fan un cicle sobre Bernard Marie Koltès, possiblement el dramaturg contemporani més representat arreu del món. No hi podré anar però ha estat l’excusa per a repescar coses seves.

Fa anys vaig trobar un text que em sembla clau per a entendre la seva obra, no sé si ha estat mai publicat en català. Va aparèixer inicialment en el programa de mà de la primera posada en escena de Patrice Chéreau d’En la solitud dels camps de cotó, com a indicació, per a entendre l’obra i per a ser un “trampolí de lectura”. Però no només això, sinó que aquest breu text és una instantània de la universal incapacitat d’entesa entre persones.

Aquesta és la traducció que en vaig fer:

Si un gos es troba un gat –per casualitat, o simplement per probabilitat, perquè hi ha tants gats i tants gossos sobre un mateix territori que ells no poden, a la fi, deixar de creuar-se- si dos homes, dues espècies contràries, sense història comuna, sense un llenguatge familiar, per fatalitat es troben cara a cara –no en el brogit, ni en plena llum, car el brogit i la llum dissimulen les cares i les natures, però si es troben en un terreny neutre i desert, pla, silenciós, on es veuen de lluny, on es senten caminar, un lloc que prohibeix la indiferència, o el deturament, o la fugida- llavors s’aturen un cara a l’altre, i no existeix res més entre ells que hostilitat, que no és un sentiment, és un acte, un acte d’enemics, un acte de guerra sense motiu.
Els vertaders enemics ho són de natura, i ells es reconeixen com les bèsties es reconeixen per l’olor. No hi ha cap raó perquè el gat ericí el pèl i bufi davant d’un gos desconegut, tampoc n’hi ha perquè el gos ensenyi les dents i grunyi. Si fos l’odi, caldria que hi hagués hagut alguna cosa abans: la traïció d’un, la perfídia de l’altre, un joc brut per alguna part; però entre gossos i gats no hi ha cap passat comú, cap joc brut, cap record, res més que el desert i el fred. Es pot ser irreconciliable sense que hi hagi hagut soroll, es pot assassinar sense raó, l’hostilitat és irracional.
El primer acte d’hostilitat, abans dels cops, és la diplomàcia, que és el comerç del temps. Juga l’amor en absència d’amor, el desig per repulsió. Però és com un bosc en flames travessat per un riu: l’aigua i el foc es llepen, però l’aigua és condemnada a negar el foc, i el foc forçat a volatilitzar l’aigua. L’intercanvi de mots no serveix més que per a guanyar temps abans de l’intercanvi de cops, perquè a ningú no li agrada rebre cops i a tothom li agrada guanyar temps.
Si fem cas a la raó, les espècies no haurien de trobar-se mai cara a cara en la solitud. Però el nostre territori és massa petit, els homes massa nombrosos, les incompatibilitats massa freqüents, les hores i els llocs obscurs i deserts massa innombrables perquè hi hagi, encara, lloc per a la raó.

Publicat dins de Teatre | Comentaris tancats a Koltès: si un gos es troba un gat

L’incendi dels Pirineus


En flames esclatava nevat lo Pirineu Diu Jacint Verdaguer a L’Atlàntida.

Avui s’han declarat incendis al Pirineus. Precisament el Cant Primer de L’Àtlantida, un dels nostres poemes èpics per excel·lència, és “L’incendi dels Pirineus”.

I avant, ronca, assaïna i udola, amb sa alenada
cremant com teranyines los núvols de l’hivern;
de cingle en cingle, passa les valls d’una gambada,
vessant-hi com un cràter les flames de l’infern.

Aquest incendi mític va ser provocat pel monstre Gerió, un gegant de tres caps que havia conquerit la Península i que en darrer terme havia arribat a Catalunya i aquí perseguí a Pirene, la darrera descendent de Túbal, el primer Rei d’Ibèria instaurat per Noè després del Diluvi. Com que Pirene es refugià als espessos boscos que hi havia la zona dels Pirineus; Gerió, el monstre de tres cossos i tres caps però amb una sola voluntat (com la pàntomima de la separació de poders) va incendiar de punta a punta aquests boscos. Hèrcules que era a la Provença veu les flames i arriba per rescatar a Pirene de les flames, però aquesta mor, no sense dir-li les seves darreres paraules. Hèrcules promet venjar-la i fa una sepultura de pedres gegantines a Pirene, una de tan alta i tan gran que seran els cims dels Pirineus, i bateja aquesta serralada amb el nom de la princesa, Pirene, la serralada de foc.  I sense gaire repós, Hèrcules fundarà Barcelona i matarà Gerió, però aquesta és una altra història.  Tot i que les històries es repeteixen.

Publicat dins de Idees, Literatura | Comentaris tancats a L’incendi dels Pirineus

El Món de Reus, a contracorrent encara que no ho sembli

Aquest vespre el Josep Baiges presenta el seu llibre El món de Reus, basat en el seu bloc homònim.

Baiges ha obtingut un èxit espaterrant amb aquest bloc i per tant li han editat en llibre. Quan semblava que els blocs i els espais d’opinió reposats estaven condemnats per la simplificació simplista dels 140 caràcters del twitter o l’ ailaic del facebook, el Josep Baiges ens va demostrar que no eren els blocs els que estaven moribunds, sinó els blocaires. Quan els comptadors de visites s’ensorraven, potser per culpa de la lleugeresa del facebook o pel cansament que produeix llegir sempre el mateix, el Josep Baiges va trobar la fórmula per arrossegar milers de lectors. Felicitats ben merescudes!

Josep Baiges es lamenta que pel seu bloc el titllen d’ensucrat i pilota, i li sap greu, no perquè sigui un tou, sinó perquè fa un bloc amb tota la bona intenció del món i per això li emprenya que el titllin de parcial. En això també va a contracorrent. Baiges és dels pocs periodistes que construeix ponts entre persones, i que no es dedica a furgar amb els dits a les ferides per veure si infecten i del pus fer-ne notícia. Imagino que ho fa per amor al seu món de Reus. A algú que s’estimi la seva ciutat no li cap al cap que la discòrdia, la fel i les calúmnies entre ciutadans millorin en res la ciutat. Tant de bo que crei escola. Tots hi guanyaríem.

Publicat dins de General, Literatura | Comentaris tancats a El Món de Reus, a contracorrent encara que no ho sembli

Sopa estrangera

“Provoca vomitera.” I, tot seguit, va llançar una pedra contra Gerard Quintana. Això era el 1991, al multitudinari concert del Rock & Reus. El nostre protagonista era un cap de brot de la seva quinta, un dels primers d’anar amb arracada i xolla llarga. Aquells dies era un independentista radical, una febrada que en un parell d’anys li va passar.

Poc després va fundar un grup de rock aflamencat, amb les ínfules d’entrar als quaranta principals, i evidentment cantava en castellà. Llavors considerava que la música en la nostra llengua era pèssima, pensava que en català es desafina més i que el públic d’aquests grups era poc menys que uns provincians que no havien vist món. Però aquests dies ha passat un tràngol per poder col·locar la criatura i aconseguir dues entrades per anar a veure el retorn de Sopa de Cabra i poder cantar amb la resta del públic “Podré tornar enrere…” El nostre protagonista de tan caricatura que sembla és ben real. Tothom té dret a canviar d’opinió, però a vegades sembla que els estats d’opinió són un artefacte al qual tots pugem en marxa sense cavil·lar-hi gaire. Potser d’aquí a un parell d’anys els ara idolatrats Manel, i sense que ells canviïn gaire, no sortiran ni als baixos de les pàgines de cultura i seran el blanc del vilipendi popular. Les modes són cruels, i en un país que no és normal poden ser esquizofrèniques.

Publicat dins de El Punt, Tomb de ravals | Comentaris tancats a Sopa estrangera

Barrera, d’ofici patriota

Havent mort Heribert Barrera hem perdut un gran patriota català. Barrera era químic de formació, i si hagués viscut en un altre país del món possiblement només hauria destacat en aquesta ciència. Tanmateix des dels laboratoris potser també hauria fet créixer el país pels vessants científic i econòmic. Però Barrera es va veure decantat a agafar la feina de patriota català, un ofici que acostuma a ser ingrat, frustrant i sense horaris. De fa tres-cents anys que en aquest país gastem part d’esforços, energies i neurones empaitant una fita que és com un llagost: quan sembla que l’atenys fa un salt i torna a estar tan lluny com al començament. Però n’hi ha que tornen a començar l’encalç perquè, encara que hi hagin de dedicar la vida sencera com Barrera, no accepten una injustícia com és que la majoria de decisions importants que afecten els catalans es decideixin en un parlament, el Congrés dels Diputats, on la majoria de representants no els escullen els catalans. Històricament molts catalans han optat per desentendre’s del problema, però sempre s’acaba al cap del carrer: un país que no es governa, com un negoci que no es vigila, té la ruïna com a darrera estació. Per aquest motiu bona part dels processos mentals d’aquesta part de món van destinats a aquest trencaclosques, i com que encara no està solucionat, molts no han pogut deixar l’ofici de patriota.

Publicat dins de El Punt, Tomb de ravals | Comentaris tancats a Barrera, d’ofici patriota

Teatre amateur

L’etiqueta de “teatre amateur” és molt lletja. Carles Canut fins i tot en unes declaracions va dir que detestava el teatre amateur. M’agradaria saber si la primera vegada que va pujar Carles Canut a un escenari ho va fer amb cotitzant a la seguretat social. Curiosament només s’empra el terme “amateur” al teatre, ningú no qualificaria a Van Gogh d’amateur tot i que dedicant-se a l’art es va morir de gana. Ningú ni titlla d’amateurs a la gran majoria d’escriptors que han de buscar de què viure als marges de la literatura. Ja posats, ningú no menysprea al futbol base del Barça perquè són amateurs. El que sí que hi ha és una diferència entre bon teatre, teatre mediocre i el mal teatre. I, atenció! el mal teatre no és una exclusiva del teatre amateur: hi ha muntatges professionals absolutament execrables, no cal dir noms ara. Per altra banda hi ha companyies “amateurs” que tenen un nivell d’exigència parell als professionals, no totes, ben cert que n’hi ha que tenen una barra que se la trepitgen de pujar a un escenari a mostrar els despropòsits que fan. La diferència en alguns casos entre teatre amateur i teatre professional és financera i no artística. Si per exemple aquest cap de setmana voleu veure bon teatre (amateur) teniu una cita al FITAG de Girona, i escombrant cap a casa, particulament us aconsello l’estrena de la Gata Borda, M’agraden les fruites tropicals (o l’estrany cas de Maria de Trastàmara), al Pati de les Magnòlies.

Publicat dins de Teatre | Comentaris tancats a Teatre amateur