‘La melancolia dels oficials’, de Joan Daniel Bezsonoff
13 setembre 2011 per Carles Ribera
He acabat âLa melancolia dels oficialsâ de Joan Daniel Bezsonoff, un autor el qual no em cansaria mai de llegir, per diversos motius. Principalment, i amb aquesta raĂł nâhi hauria prou, perquè ĂŠs un excel¡lent narrador dâhistòries: amè, amb una fluĂŻdesa propera a lâoralitat, detallista, melancòlic com els seus oficials i finĂssimament irònic, sensual pel broc gros, quasi barroer, però alhora extremadament sensible. I perquè explica històries interessants. Si amb tot aquest catĂ leg de virtuts no nâhi haguĂŠs prou, hi podrĂem afegir el punt dâexotisme que aporta un autor nord-catalĂ a una literatura, i sobretot a uns lectors, poc habituats a tractar amb una catalanitat de referents socials, polĂtics, lingĂźĂstics i culturals francesos. Lâunivers literari catalĂ eixampla dâuna manera extraordinĂ ria el seu paisatge humĂ amb personatges com el comandant Valls, lâoficial melancòlic que protagonitza aquesta novel¡la. Un senyor que, en les campanyes militars destinades a servar pel mĂłn la grandeur francesa, es distreu âllegint llibres catalans que mâenviava ma mare com els vells volums ataronjats de lâeditorial lâAvençâ, i recorda emocionat âquan el 1935 ma mare mâhavia regalat el diccionari de Pompeu Fabraâ on âhi apareixien endiumenjats els mots de cada diaâ.
Una història, doncs, que transcorre en els Ăşltims dies de lâAlgèria colonial com una reflexiĂł profundament francesa sobre lâemancipaciĂł dolorosa dâaquest territori; una reflexiĂł feta, això no obstant, des la perifèria i la perspectiva catalana de lâhexĂ gon. Lâautor, a travĂŠs de la mirada del seu comandant Valls, descriu dâuna manera directa, sense implicaciĂł valorativa aparent però amb la contundència del retrat descriptiu, la brutalitat dâuna dominaciĂł imperialista absurda i grandiloqĂźent, com sĂłn, en general, totes les dominacions colonials. Un trajecte argumental que transcorre en paral¡lel dels avatars sentimentals del propi protagonista principal i, especialment, del fosc agent Maurice Leccia, el personatge polièdric, tèrbol i profundament humĂ que surt mĂŠs ben aconseguit d’entre tots els que desfilen per una trama intensa i breu que podria haver donat per a molt mĂŠs tan sols desenvolupant alguns dels fills argumentals que Bezsonoff enfila però no cus.
âLa melancolia dels oficialsâ ĂŠs, doncs, una novel¡la breu (potser massa, insisteixo, per les possibilitats que ofereix lâargument), interessant i amena que, a totes les virtuts citades, encara nâaporta una altra que fa del seu autor un dels imprescindibles de la narrativa catalana actual. Llegir Bezsonoff ĂŠs assistir a una orgia lèxica amb el devessall de girs i modismes dâun catalĂ agavatxat que alhora rescata vells mots oblidats o relegats al sud de lâAlbera. Un catalĂ que âllurca les passantsâ quan mira les dones pel carrer; que no pot âfranquejar sense fremir les portesâ; que sent âcabordâ davant les sensacions desagradables; que agredeix âclavant un parell de mostejadesâ. Una petita delĂcia que cal assaborir sens falta. Si la literatura espanyola sâoxigena amb els sud-americans, a Catalunya els nostres sud-americans els tenim al nord, separats no pas per un oceĂ sinĂł, nomĂŠs, per una ratlla marcada sobre un mapa. Ăs cert que no sĂłn gaires, Bezsonoff, Joan-LluĂs LluĂs i pocs mĂŠs, però no els podem deixar perdre perquè haurĂem de mirar dâaconseguir que fessin escola.