Misteris del nord
10 febrer 2009 per Carles Ribera
Quan tingueu aquest article davant dels ulls ja m’hauré cruspit les 768 planes de La noia que somiava un llumà i un bidó de gasolina (Columna), el llibre de lladres i serenos que em té totalment enganxat. Com molts de vosaltres ja sabeu (perquè, amb els milers de lectors que ha tingut l’esmentat totxo, seria molt estrany que entre ells no n’hi hagués cap de vosaltres), aquesta novel·la és el segon lliurament de la trilogia d’èxit planetari escrita pel suec Stieg Larsson (1954-2004), autor que no va ser a temps d’assaborir l’èxit perquè va morir d’un atac de cor sobtat poc després que hagués sortit al mercat Els homes que no estimaven les dones, primer dels tres treballs que havia lliurat a l’editorial. Encara ha de veure la llum l’última part en català , però tranquils, que els de can Columna no trigaran gaire.
Al marge dels tĂtols peculiars i les magnĂfiques cobertes il·lustrades a partir de l’obra de Gino Rubert (Ă©s de visita obligada www.ginorubert.com), l’obra de Stieg Larsson Ă©s el referent de mĂ©s èxit comercial d’un fenomen que ja s’estĂ convertint en subgrup dins del gènere de la novel·la negra: la novel·la negra nòrdica. En els Ăşltims anys, a Catalunya, seguint un corrent d’abast europeu, s’han popularitzat d’una manera evident i editorialment lucrativa les narracions policĂaques d’autors escandinaus. L’oferta va des de la prosa trepidant del citat Larsson fins a la densitat bergmaniana de Henning Mankel, que dient que Ă©s bergmaniĂ segur que no m’equivoco si mĂ©s no perquè Ă©s el gendre del gran Ingmar. Un catĂ leg de plomes destacades que passa per altres autors menys coneguts per aquests verals però igualment populars als paĂŻsos freds, com ara els noruecs Jo Nesbö (no us perdeu El pit-roig, editat per Proa) i K.O. Dahl, del qual Columna ha publicat les excel·lents La mort en una nit d’estiu i Un mort a l’aparador. Des de la meva modesta opiniĂł de consumidor de temĂ tica negra, la lectura d’aquest grapat d’autors us podrĂ servir per fer-vos una idea general de la negror amb accent escandinau.
Què fa que aquests autors enganxin?
En primer lloc, acrediten una qualitat literĂ ria remarcable. És brillant en el cas de Mankell, amb unes excel·lents adaptacions al catalĂ : no en dic traduccions perquè com que no llegeixo suec no puc dir si estan ben traduĂŻdes. Brillant en Mankell i correcta, però molt mĂ©s de batalla, en un geni de la trama com Larsson. Al marge del valor literari, Ă©s determinant l’atmosfera que es respira en totes aquestes obres. Reflexives, introspectives i, sobretot, amb una visiĂł crepuscular d’una societat del benestar que els escandinaus van ser els primers de consolidar i, sembla, els primers d’advertir-ne les esquerdes. Presenten, tambĂ©, un cert exotisme paisatgĂstic que captiva la imaginaciĂł del lector, a diferència, per exemple de la novel·la negra nord-americana, generalment amb referències geogrĂ fiques (i tambĂ© d’estil narratiu) que ens dirigeixen massa fĂ cilment als llocs comuns del cinema. Per acabar, com no podria ser d’una altra manera, tot plegat se sustenta en unes trames ordides amb els millors fils del gènere. Obres rodones en forma de totxo. (Publicat a Presència el 8 de febrer de 2009)