Ă€nima d’obra mestra
13 maig 2009 per Carles Ribera
Irene NĂ©mirovsky practica una mirada femenina sobre la mateixa classe social que retrata tambĂ© magnĂficament Stefan Zweig en les seves novel·les del primer terç del segle XX, aquell aiguabarreig on la burgesia pretensiosa i l’aristocrĂ cia revellida coincidien esperant l’ascensor social, sovint per anar a plantes diferents i no sempre de pujada. Un paisatge d’entreguerres marcat per l’estrès econòmic i ideològic que acaba esclatant en una segona guerra mundial que conduirĂ la senyora NĂ©mirovsky a l’extermini en mans dels nazis, i al senyor Zweig, jueu com ella, suĂŻcidant-se perquè el mĂłn que se li ensorra davant dels seus ulls, les restes d’aquell MĂłn d’ahir que tan bĂ© va saber descriure, no li caiguin al damunt. Amb el bon regust a la boca de Suite francesa (especialment recomanable ara que aviat farĂ 70 anys de l’inici de la guerra a França) i les obres menors, en mida i en pretensions, però no pas en qualitat, que sĂłn El ball, Sang calenta i David Golder, aquesta Ăşltima setmana de la NĂ©mirovsky he llegit El mestre d’à nimes, i novament he quedat encantat per la seva capacitat d’endinsar-se en el mĂłn de les pretensions socials, que en aquella dècada dels 30 en què va ser escrita l’obra devia ser un entreteniment literari eminentment burgesot però que avui serveix per a tot tipus de lectors: ja se sap que en el transcurs del segle XX la majoria de la poblaciĂł ha passat d’odiar la burgesia a envejar-la i, per tant, a imitar-la en la mesura de les seves possibilitats, en alguns moments (especialment en aquests enyorats anys de bombolla immobiliĂ ria que ha omplert butxaques poc acostumades a dur pes) unes possibilitats tan sobrades de recursos econòmics com mancades de criteri. El mestre d’à nimes retrata l’ascens social d’un metge immigrant que se serveix per escalar precisament del desfici crèdul i desprès d’aquells que tenen massa diners i massa poc senderi per saber abstreure’s de la dictadura de les modes i de la xerrameca dels xarlatans. Una crĂtica eixuta i contundent, sense la mĂ©s mĂnima concessiĂł a recursos tan utilitzats en aquests casos com poden ser el sarcasme, la ironia o la paròdia, que no salva ni tan sols el protagonista, vĂctima ell mateix de l’obsessiĂł per fer-se una posiciĂł. Un perfil que queda magnĂficament emmarcat en una de les reflexions que l’autora posa en boca del personatge: “Si, us ho dic a tots els qui em menyspreeu, a vosaltres, francesos, els rics i els feliços: el que volia era la vostra cultura, la vostra moral, les vostres virtuts, tot allò que Ă©s mĂ©s elevat que jo, diferent de mi, diferent del fangar on vaig nĂ©ixer!” Descarnat, eloqĂĽent, brillant, pur estil NĂ©mirovsky.
L’heu llegit, el llibre? Us ha agradat? No us ha agradat? Els vostres comentaris sĂłn benvinguts!