Tulipes
4 agost 2009 per Carles Ribera
En condicions normals sĂłc dels que fugen esperitats de llibres amb tĂtols de l’estil L’home que va canviar casa seva per una tulipa (Columna), perquè tinc la impressiĂł que darrere de l’originalitat de la crida de la portada l’autor i, sobretot, l’editor, venen poca cosa mĂ©s que fum. És a dir, que mĂ©s enllĂ d’un tĂtol ben trobat el llibre et cau de les mans nomĂ©s de passar la coberta. És una impressiĂł similar a la que causen molts de grups de mĂşsica en què sembla ben bĂ© que l’enginy l’hagin invertit Ăntegrament a trobar un nom al conjunt. I desprĂ©s, quatre bolos, una maqueta (encara es fan maquetes, o es pengen directament al MySpace?) i tal dia farĂ un any.
L’home que va canviar casa seva per una tulipa no Ă©s un tĂtol inventat. El signa un senyor de Barcelona que es diu Fernando Trias de Bes (1967), amb una llarga trajectòria en el camp de la diguem-ne narrativa empresarial, gènere que, si el terme no fos despectiu (immerescut en aquest cas) tambĂ© podrĂem qualificar com a literatura d’autoajuda per a emprenedors.
L’he llegit en dos dies i m’ha encantat, ho haig de reconèixer. Me’l va recomanar un company del diari que, igual que jo, d’economia no nomĂ©s no hi entĂ©n ni un borrall sinĂł que estĂ convençut que no n’aprendrĂ mai per mĂ©s que s’hi fixi. Fins ara. «He entès perfectament això de la bombolla immobiliĂ ria», em va comentar fa uns dies, eufòric, tot brandant el llibre com si fos sant Vicent Ferrer (el dominic, no el de l’Índia) predicant a cops de BĂblia. Total, que vaig dir vinga va, me’l mirarĂ©, i renoi, m’ha obert els ulls a un llenguatge que durant anys he estat incapaç de desxifrar, la qual cosa, per cert, no em preocupa gaire desprĂ©s d’haver llegit en aquest volum que la majoria d’economistes tampoc no hi entenen gaire res. En fi, que L’home que va canviar… tĂ© uns capĂtols introductoris sensacionals on s’expliquen de manera magistral les bombolles econòmiques mĂ©s famoses de la història, com la de les tulipes holandeses del segle XVII, la de la Companyia dels Mars del Sud del segle segĂĽent a Anglaterra (que, per cert, va provocar la promulgaciĂł de la Bubble act, d’aquĂ ve això de dir-ne bombolles), o l’arxifamĂłs crac del 29.
El millor, això no obstant, Ă©s l’exposiciĂł detalladĂssima que fa en Trias de Bes d’allò que ell anomena la SĂndrome del Neci: identifica a partir d’un grapat de detalls tots aquells comportaments i aspectes psicològics dels inversors que permeten augurar-los una ruĂŻna indefectible. No recomano la lectura d’aquest treball a gent que hagi perdut diners a cabassats Ăşltimament i encara menys a aquells que els hagin perdut especulant amb el totxo, perquè acabaran fotent-se cops de cap contra la paret. Pot semblar que l’autor respon al perfil d’aquells savis als quals se’ls pot aplicar la vella, barroera, masclista però entenedora mĂ xima pagesa que diu que quan li ha vist el cul diu que Ă©s femella. És el risc que tĂ© analitzar una crisi quan ja ha passat. En tot cas, de la lectura d’aquesta obra, si mĂ©s no, en podem treure prou ensenyances per no canviar mai mĂ©s la casa per una tulipa o l’enteniment per un grapat de rajols.