Arrels nòmades, de Pius Alibek
21 abril 2010 per Carles Ribera
Els llibres de memòries corren el risc de no tenir gaire mĂ©s interès que el de documentar una història personal sense altre valor (que no Ă©s poc, però no Ă©s necessĂ riament rellevant des del punt de vista literari) que deixar testimoni d’una existència. En el pitjor dels casos, tambĂ©, hi ha el perill que el material resultant acabi integrant un aplec d’anècdotes i peripècies mĂ©s o menys entretingudes però sense cos, mancades de ritme i argument. SĂłn poques, doncs, les obres en aquest gènere que acreditin el mĂ©s mĂnim interès mĂ©s enllĂ de la memòria històrica o de la satisfacciĂł del cercle immediat d’amistats i coneixences, en alguns casos un cercle prou gran per garantir fins i tot l’èxit de vendes, però en tot cas peces d’un to menor en les quals l’autor no sap, o no pot (i de vegades no li cal) assolir una consistència d’obra literĂ ria.
Amb les Arrels nòmades, de Pius Alibek (Ankawa, 1955), iraquiĂ establert a Catalunya des de fa tres dècades, ens trobem just a l’extrem oposat: conta la història personal de mitja vida (des de la infantesa a l’Iraq dels anys 50 fins que marxa d’aquell paĂs a principis dels 80), però la desplega com una successiĂł de vivències i retrats impressionistes que, lluny de resultar una simple concatenaciĂł d’aventures particulars, ordeix de manera consistent en capĂtols relativament curts i ordenats cronològicament. Una superposiciĂł de capes que van sedimentant en una història de gruix literari indiscutible.
Alibek, filòleg de formaciĂł universitĂ ria, poliglot i polĂgraf vocacional i alhora obligat per la seva peripècia vital particular, s’explica amb un estil precĂs, amb frases curtes i una despesa en adjectius mesuradĂssima i estrictament descriptiva. Una narraciĂł trufada de digressions ideològiques i retrats sociològics repartits de manera intel·ligent espaiats al llarg del relat per obtenir una consistència densa però de textura agradable, que conforma una peça que acaba atrapant el lector just en la frontera entre la realitat i la ficciĂł: no Ă©s ficciĂł, perquè el protagonista Ă©s el mateix autor i la història que explica Ă©s la realitat viscuda, però sĂ que el fil argumental condueix cap a una narraciĂł novel·lada. Transita del relat costumista (especialment en el tram d’infantesa) al llibre d’aventures (quins passatges mĂ©s èpics, els del destacament militar al desert!), passant per la trama psicològica d’un seminarista repatani (però gens rancuniĂłs: “Guardo un cert afecte per aquells jesuĂŻtes com per tothom de qui he après alguna cosa”) i les topades d’un personatge entremaliat, probablement mĂ©s impel·lit per la curiositat insaciable que no pas per l’esperit de rebel·lia. Un aiguabarreig que sorgeix de la destresa d’escriptor afinat però tambĂ© del bagatge d’un lector empedreĂŻt que sap combinar gèneres i alternar registres (de la tendresa a la comicitat, de la gravetat a la lleugeresa), perquè els coneix d’haver-los paĂŻt bĂ©.
Arrels nòmades Ă©s un llibre escrit, com confessa l’autor, per llegar la història familiar iraquiana a les filles nascudes a Catalunya. Però no es queda pas en l’à mbit domèstic, sinĂł que alhora enriqueix la literatura del paĂs on ha estat creat. Un treball redactat des de la distĂ ncia però no des de la nostĂ lgia, tractat amb una sensibilitat extrema però sense sentimentalisme, arrodonit amb imatges excel·lents (“Ella –la tempesta de sorra– no erra mai el rumb, som nosaltres que errem el lloc”) i un plus d’exotisme que no ve donat per l’origen iraquiĂ de l’autor, sinĂł perquè Pius Alibek Ă©s iraquiĂ de la comunitat cristiana assirio-caldea, nascut entre kurds, crescut entre musulmans a BĂ ssora i format al seminari de Bagdad.
I en aquest sentit, el punt de vista d’un catòlic (en termes culturals) integrant d’una minoria resulta una de les grà cies especials del llibre, que el fa molt occidental en alguns passatges, especialment en els que transcorren entre jesuïtes, però alhora molt oriental sobretot quan es tracta de la descripció d’olors i sabors, de fesomies, de paisatges i de costums d’una societat que als anys 60 i 70 va transitar (sota l’opressió de Saddam però també sota la pressió externa) d’una relativament saludable convivència entre pobles, cultures i religions al marasme en què s’ha convertit, en què l’hem transformat.