La dècada Ryanair
30 setembre 2010 per Carles Ribera
Ara mateix fa de mal dir com acabarà l’amenaça dels senyors de can Ryanair d’envolar-se de l’aeroport de Girona (i del de Reus) per no tornar-hi a aterrar mai més. Si acaba malament, és a dir, si la companyia irlandesa s’estableix a Barcelona de manera exclusiva, els perjudicis econòmics per a tots els negocis que actualment giren a l’entorn de l’aeròdrom situat a la població selvatana de Salitja poden ser considerables. Malgrat tot, el primer decenni del segle XXI a l’à rea de Girona passarà a la història de manera indiscutible com la Dècada Ryanair.
Des que l’any 2002 va aterrar aquesta firma de vols de baix cost, els canvis han estat radicals. A molts nivells. Girona ha passat de tenir un aeroport atrotinat i fantasmagòric a gaudir d’un senyor aeroport que ara pot anar a oferir unes prestacions altament competitives per atreure companyies que ocupin el lloc de Ryanair, si és que finalment queda vacant. Per infraestructura no quedarà . En tots aquests anys l’activitat econòmica en sectors relacionats amb l’activitat aeroportuà ria s’ha dinamitzat considerablement, especialment els serveis, i de manera molt visible el turisme a la ciutat de Girona. Un dinamisme que ara pot declinar però que no ha de morir necessà riament o almenys si es gestiona bé no ha de morir totalment.
Hi ha, però, un seguit de beneficis de caire mĂ©s intangible que, aquests sĂ, perduraran durant molts anys. Ryanair ha canviat totalment la manera de fer vacances de molts ciutadans de Girona i encontorns i els ha alimentat amb una dieta econòmica però de gran qualitat les ganes de veure mĂłn. Una generaciĂł intergeneracional: no sĂłn els nascuts en un determinat moment sinĂł tots els gironins que hem viscut durant aquesta dècada, la majoria dels quals, sense els vols barats, probablement no haurĂem gaudit mai de coses com ara l’espectacular Vasa Museet d’Estocolm, ni contemplat l’esvelt edifici de Calatrava a la ciutat de Malmö. Ni haurĂem sortit un matĂ per fer un vermut amb els amics a la plaça Navona de Roma per ser a casa a l’hora de sopar (un pèl esnob, però cert). Molts tampoc haurĂem descobert la magnĂfica ciutat de Bèrgam (ni Brescia, que Ă©s a tocar), ni tindrĂem notĂcia del frondĂłs mercat de TorĂ, ni ens haurĂem emocionat contemplant La lamentaciĂł sobre el Crist mort de Mantegna a la pinacoteca milanesa de Brera. I encara menys haurien disfrutat de la bona mĂşsica al Jazzkeller de Frankfurt (qui aniria de vacances a una ciutat tan grisa com Ă©s Frankfurt si no fos perquè hi ha un vol de Ryanair a cinc euros i, mira, provarem sort?), ni haurĂem descobert la sobrietat urbana de Glasgow, les salines de Marsala o tampoc haurĂem sentit parlar el catalĂ de l’Alguer, ni anat amb el professor de l’institut a fer la classe sobre la història de Roma a la Roma original, i unes setmanes desprĂ©s repassar el tema de l’impressionisme al parisenc Museu d’Orsay. Amb això no vull dir que els gironins no fĂłssim viatjats, abans de Ryanair. Com tothom. Ara ho som mĂ©s. Hi ha una generaciĂł per a la qual Europa Ă©s els llocs on arriba Ryanair. Això no ens ho traurĂ ningĂş.