Temporada de cel·lulitis
8 maig 2011 per Carles Ribera
A Catalunya gaudim d’un refranyer esponerós i profusament assortit on floreixen adagis tan deliciosos com aquell que diu que cada cosa al seu temps, com les figues a l’agost. Posem-hi temps, o posem-hi temporades. De bolets, de castells, futbolera (de dotze mesos, gairebé), temporada alta, amb minúscules per al turisme i en majúscules si parlem del gran festival teatral de Girona. Fins i tot n’hi ha de taurina, per bé que aquest any és la darrera si no és que els espanyols s’entesten a posar-hi la banya.
Una de les temporades mĂ©s curioses de totes les temporades que es fan i es desfan Ă©s la dels anticel·lulĂtics. MĂ©s o menys viva durant tot l’any, el gran moment d’aquesta branca de la cosmètica corporal comença, setmana amunt, setmana avall, amb l’arribada de la primavera. No sĂ© si us hi heu fixat, però tots els aparadors de les farmĂ cies estan claferts d’anuncis cridaners, coloristes i seductors que et prometen l’oro i el moro de la reducciĂł adiposa de les Ă rees geogrĂ fiques femenines mĂ©s propenses a botir-se per obra i grĂ cia de l’excĂ©s de greixina. Les farmĂ cies sempre les havia tingut per uns establiments on uns educats senyors i senyores amb pulcrĂssimes bates blanques et dispensaven medecines i remeis homologats per a tota mena de mals fĂsics. D’uns anys ençà tambĂ© curen mals estètics, o això diuen. NomĂ©s cal entrar en una farmĂ cia i quedar meravellat davant del devessall de potingues miraculoses. Tractaments intensius i extensius contra les acumulacions de lĂpids, programes «reductors acceleradors en zones resistents a les dietes» o el mĂ©s clĂ ssic «zones rebels». Ofertes per eliminar la pell de taronja nomĂ©s en set dies, i en vint-i-vuit obtenir una visible reducciĂł de volums que pot arribar, en alguns casos «fins als 2,8 centĂmetres» Aquest «fins a» Ă©s clau. Perquè si acaben sent 2,8 mil·lĂmetres, tambĂ© entra dins la promesa. D’anticel·lulĂtics n’hi ha en crema, en gel i fins i tot amb aplicador tipus stick. Un gavadal de fĂłrmules amanides amb la mĂ©s pretensiosa de les retòriques cientĂfiques que porten a afirmar coses com ara que els malucs es poden emmagrir grĂ cies a la «investigaciĂł avançada en nutriciĂł i biologia de la pell», o que l’element clau per fulminar els saxons no Ă©s altra cosa que la cafeĂŻna pura 5 per cent, considerat un «activador lipolĂtic». Poca broma.
Molta broma. Perquè a mi em provoca entre molta grĂ cia i una hilaritat absoluta veure les corrues de senyores i senyoretes esquitxant uns bons calerons (aquests productes resulta que tambĂ© aprimen un ull de la cara) per poder lluir la mar de desitjables quan arribi el bon temps i calgui omplir les platges de molta gent amb poca roba. No hi ha res pitjor que la vergonya de mostrar el propi cos, fruit sens dubte d’una revoluciĂł estètica consumista que nomĂ©s valora l’aspecte fĂsic i la bellesa canònica dissenyada per ments que pensen en ideals que a la realitat nomĂ©s existeixen amb penes i treballs. Dones, esclaves de la modernitat.
–«Qui és ara?»
És la farmacèutica. Responc:
–«Bon dia, voldria un bon tractament capil·lar contra la caiguda del cabell».
(Publicat a Presència el 8 de maig de 2011)