Obscenitats
4 setembre 2011 per Carles Ribera
Probablement alguns dels benvolguts lectors i lectores que heu començat a enfilar aquest article qualificarĂeu d’obscenitat els anuncis classificats de contingut sexual que es publiquen en els diaris que incorporen aquest venerable suplement dominical que teniu a les mans. No entrarĂ© pas a discutir sobre el tema ni a embolicar-me en consideracions de tipus econòmic o moral per justificar la inserciĂł en la premsa d’aquesta publicitat relacionada amb el comerç carnal, sinĂł que mĂ©s aviat m’aturarĂ© a valorar el concepte obscenitat d’una manera mĂ©s genèrica.
L’ús mĂ©s freqĂĽent d’aquest mot estĂ Ăntimament associat al sexe, mĂ©s concretament a la moral sexual. AixĂ, una obscenitat Ă©s tot allò, sigui una acciĂł, una imatge o un comportament, que teòricament ofendria els usos i costums sexuals considerats convencionals o majoritaris per la gent de bĂ©, considerant com a gent de bĂ© totes aquelles persones que consideren convencionals o majoritaris tots aquells usos i costums sexuals que teòricament ofendrien… BĂ©, m’he ficat en un bucle complicat, o sigui que ho deixarĂ© aquĂ perquè em sembla que ja estĂ explicat, tot i que tambĂ© seria discutible descartar la prostituciĂł d’entre els usos i costums convencionals: com tots els negocis, no existiria pas si no tinguĂ©s prou demanda, perquè per la via de la subvenciĂł pĂşblica no l’hi veig, aquest sector. Voldria anar una mica mĂ©s enllĂ i continuar centrant-me en el concepte obscè despullant-lo de la connotaciĂł exclusivament sexual per viatjar fins a obrir una mica la definiciĂł. Una obscenitat tambĂ© Ă©s qualsevol cosa o acciĂł repulsiva, fastigosa o inacceptable des d’un punt de vista ètic. Vist aixĂ, seria un terme aplicable, doncs, a activitats com ara l’especulaciĂł borsĂ ria, la despesa armamentista o la roba de marca fabricada en condicions de quasi esclavatge.
Com es pot veure, per tant, costa trobar un barem ètic per establir el CatĂ leg General de l’Obscenitat, perquè la qĂĽestiĂł no depèn pas nomĂ©s del fet o la circumstĂ ncia objectiva, sinĂł de la sensibilitat de cadascĂş. AixĂ, alguns que trobeu intolerable un d’aquests anuncis de relax (on t’ofereixen serveis com ara el francès, el grec o el birmĂ , que, tot i l’aparença, no tenen res a veure amb el coneixement d’idiomes) probablement llegireu encantats i complaguts les informacions referents al casament de la senyora duquessa d’Alba que han publicat alguns diaris en seccions considerades de mĂ©s bona reputaciĂł. Me’n guardarĂ© bĂ© prou de comparar les activitats respectives de les primeres senyores i d’aquesta altra, però des del punt de vista ètic haig de confessar que a mi m’ofèn força mĂ©s haver d’empassar-me amb tot luxe de detalls els excessos de l’aristocrĂ cia espanyola mĂ©s rĂ ncia i exhibicionista i llegir que vinga milions d’euros d’herència per aquĂ, i obres d’art cap allĂ , i palaus i terrenys rĂşstics i urbans i urbanitzables que no us acabarĂeu… La mĂ de paper cuixĂ© que s’imprimeix amb tota aquesta gasòfia sobre la vida i miracles d’aquesta mena de personatges, em direu, Ă©s un negoci com un altre, tot depèn, igualment, de la demanda. Doncs som al cap del carrer. (Publicat a Presència el 4 de setmbre de 2011)