Emprenedors exemplars
27 setembre 2011 per Carles Ribera
La paraula emprenedor i el seu corresponent femenĂ han fet fortuna els darrers anys com a perfeccionament del concepte d’empresari, un terme mĂ©s econòmic o directament relacionat amb el negoci. El mot emprenedor estĂ mĂ©s enfocat a destacar l’aspecte creatiu o innovador i la capacitat d’assolir riscos i impulsar projectes de persones que fins i tot poden no ser estrictament propietĂ ries de cap negoci sinĂł que, almenys inicialment, treballen com a autònoms o per compte d’altri. Normalment l’èxit que obtenen amb la comercialitzaciĂł de les seves idees els serveix per consolidar projectes personals a partir dels quals, sovint, construeixen un petit, mitjĂ , gran o grandĂssim imperi. D’emprenedors famosos, en tenim a gavadals, començant per Bill Gates i Steve Jacobs i continuant per altres de menys coneguts a escala internacional però que es van obrint camĂ en els seus respectius sectors professionals.
SĂłn menys coneguts que els futbolistes i, deixant de banda algunes excepcions, guanyen força menys diners, però tenen una certa valoraciĂł en els Ă mbits social i empresarial. Al cap de l’any, al nostre paĂs es fan molts congressos i trobades i fòrums i reunions en els quals una concurrència embadalida assisteix a l’exposiciĂł de la vida i miracles de l’emprenedor, que desgrana amb mĂ©s o menys grĂ cia, tot i que en general solen ser excel·lents comunicadors, com ha arribat a la vida. Molta intel·ligència, una mica de drama inaugural, molta èpica i un pessic de sort. I aquĂ tenim un triomfador. La gent els aplaudeix i s’hi fa fotos i s’intercanvia targetes amb ell i se’n fa seguidora a Twitter i a Linkedin i a totes les xarxes socials hagudes i per haver. SĂłn un model, sĂłn un exemple per a les generacions presents i futures. Uns personatges generosos que, a mĂ©s, tenen la deferència de posar en comĂş les claus del seu èxit, per si pot servir d’inspiraciĂł a algĂş.
Realment molt interessant i profitĂłs. Però poc realista. No dubto que s’hagi de valorar i premiar i lloar i escoltar els grans emprenedors d’aquest paĂs i del planeta sencer. Però si analitzem el mĂłn de l’emprenedoria, podrem constatar que per cada personatge d’èxit n’hi ha uns quants centenars que s’han estavellat. Probablement tan o mĂ©s preparats i amb idees d’una originalitat similar. Gent que ha subestimat la importĂ ncia que, al cap i a la fi, tĂ© el factor sort en les seves mĂşltiples manifestacions. No haver estat al lloc oportĂş en el moment adequat, o haver topat amb un cop de mala fortuna inesperada quan tot estava encarrilat. Quants casos en coneixem. Molts d’oĂŻdes, però pocs en profunditat perquè tendim a defugir els malastrucs i centrar-nos a seguir nomĂ©s la roda de l’èxit, a veure si ens hi podem enfilar.
No estaria malament que, de tant en tant, s’organitzessin congressos de fracassats, on persones igualment intel·ligents, dinĂ miques i imaginatives expliquessin les seves històries personals d’infortuni empresarial o professional. Segurament no serien tan agradables de seguir, però probablement les lliçons que n’aprendrĂem ens farien tocar mĂ©s de peus a terra a l’hora de voler triomfar en la vida. (Publicat a Presència el 25 de setembre de 2011)