Gana, amor, crim
1 desembre 2011 per Carles Ribera
 Andrea Camilleri, Dona Leon, Marcello Fois i Carlo Lucarelli sĂłn alguns dels autors de novel·la negra italians que en els Ăşltims anys han tret el cap en traduccions al catalĂ , amb mĂ©s fortuna els dos primers, i de manera lamentablement mĂ©s fugaç els altres dos. A la llista cal afegir un altre nom que sembla que arriba amb voluntat de fer arrels. Almenys aquesta Ă©s la intenciĂł de l’editorial La Campana, que acaba de publicar el primer lliurament de la tetralogia de Maurizio de Giovanni, L’hivern del comissari Ricciardi, i ja promet per al febrer continuar amb el volum corresponent a La primavera del comissari Ricciardi. De moment, el primer lliurament tĂ© la garantia d’una traducciĂł signada per Anna Casassas, la primera, per exemple, que es va enfrontar al complex univers lingĂĽĂstic d’Andrea Camilleri i que ha portat a la nostra llengua, ja fora del gènere negre, autors com ara Claudio Magris, Goliarda Sapienza i Baricco.
El NĂ pols dels anys trenta
L’hivern del comissari Ricciardi ens transporta al NĂ pols dels anys trenta mussolinians de part d’un personatge d’una empatia incontestable, Luigi Alfredo Ricciardi, introspectiu agent de l’ordre amb una estranya capacitat sobrenatural de conèixer quina Ă©s l’última frase que han dit les vĂctimes dels crims abans d’expirar. Aquest detall, que podria fer reaccionar amb prevenciĂł aquells lectors Ă vids de realisme, val a dir que estĂ presentat amb una versemblança molt aconseguida.
A part de fer gaudir els consumidors de novel·les de lladres i serenos, el llibre cridarà positivament l’atenció a tots aquells lectors que, a més, tinguin tirada per l’òpera, perquè el cas gira a l’entorn de la mort d’un famós tenor a l’igualment cèlebre teatre San Carlo napolità . Un crim que es va resolent sense estridències, pelant-se com una ceba, amb llagrimeta un pèl sensiblera inclosa, fins a arribar a una resolució que, com en tot bon relat noir, deixa el regust agredolç de saber que la victòria policial pot revelar alhora un fracàs de la societat.
Sentències memorables
De Giovanni ens fa recĂłrrer la història d’una manera reposada, seguint meandres amb alguns personatges secundaris entranyables, intercalant de propina lliçons sobre el bel canto i deixant anar alguna sentència memorable en boca del lacònic comissari, d’entre les quals destaca poderosament aquesta: “La gana i l’amor sĂłn l’origen de totes les infĂ mies. En tots els crims, un cop simplificats a l’extrem, un cop eliminats els oripells de l’aparença hi ha el mateix: la gana o l’amor, o totes dues coses, i el dolor que generen.” (Publicat al suplement Cultura d’El Punt Avui l’1 de desembre de 2011)