Harry el Brut a Oslo
23 febrer 2012 per Carles Ribera
El noruec Jo Nesbo va aterrar a les llibreries catalanes l’any 2008 amb El pit-roig, un potent relat de misteri que combinava d’alguna manera gènere policĂac i novel·la històrica i que marcava l’estel·lar apariciĂł literĂ ria del detectiu Harry Hole, un exemplar mĂ©s de la llarga llista de policies psicològicament torturats, funambulistes ètics i alcohòlics fins a la caricatura que habiten la narrativa criminal escandinava, amb l’única diferència remarcable que en comptes de ser suec, com la immensa majoria dels que el lector catalĂ tĂ© a l’abast, aquest resulta ser un esforçat investigador de la policia d’Oslo.
El pit-roig era una profunda reflexiĂł sobre l’impacte del nazisme en la societat noruega, amb un fil argumental que entrellaçava fins a la confluència final els primers anys del segle actual i els d’una Segona Guerra Mundial en què molts ciutadans d’aquell paĂs van fer un paper d’estrassa que la història oficial ha intentat dissimular. Jo Nesbo continuava estirant el fil del neonazisme a Nèmesi i a L’estrella del diable, segon i tercer lliurament de la sèrie que Proa ha tingut l’encert de continuar publicant en la nostra llengua i que conformen una trilogia força interessant per intentar comprendre, per exemple, tot i que sigui des de la ficciĂł, capĂtols tan inexplicables de l’aparentment pacĂfica realitat noruega com l’atemptat de l’estiu passat a la seva capital.
A El redemptor, com ja passava, de fet, amb les dues anteriors, s’imposa totalment el gènere negre pur i dur, molt dur, amb una investigaciĂł envitricollada, acciĂł intensa i misteri ben dosificat, ben teixit i desenredat sense precipitaciĂł a mesura que s’acosta el final. En aquest nou cas, Harry Hole esdevĂ© una mena de Harry el Brut tibant al mĂ xim les costures de la legalitat i l’ètica professional en l’intent de resoldre un crim perpetrat en el marc d’una organitzaciĂł de caire quasi sectari com el benèfic Exèrcit de SalvaciĂł noruec. Un meticulĂłs i fred assassĂ a sou procedent dels Balcans, un encĂ rrec rere el qual s’amaga l’autèntica sorpresa de l’argument i una mort inaugural que tot porta a pensar que si Ă©s vĂctima d’alguna cosa Ă©s d’un error fatal. SĂłn els pilars d’una història en què l’autor ens presenta el Harry Hole mĂ©s desagradable, menys empĂ tic, dels quatre lliuraments que fins ara ens han arribat. Un detectiu que passa de ser el clĂ ssic antiheroi fatalista d’una societat malalta a esdevenir un element actiu en la resoluciĂł de la trama, en un flirteig perillĂłs amb la interpretaciĂł personal de la justĂcia. (Article publicat al suplement Cultura d’El Punt Avui el 23 de febrer de 2012)