Publicitat als camions
24 juny 2012 per Carles Ribera
Temps era temps que la mainada no havĂem d’anar estacats als cotxes i gaudĂem d’una llibertat total de moviments que ens permetien, per exemple, posar de genolls al seient, amb els colzes al respatller i mirant pel parabrisa del darrere. La immensa majoria de nens i nenes d’aquests temps tan reculats hem sobreviscut a aquest hĂ bit que a molts us deu semblar nociu, perillĂłs i una temeritat, tot i que no dubto pas que les cadiretes d’avui i els cinturons i tots els ginys destinats a falcar petits i grans siguin un avenç irrenunciable per a la seguretat viĂ ria i la salut dels que circulem per carreteres, autovies i autopistes, en aquest cas vulguem o no vulguem pagar.
Tornem a l’època en què viatjà vem mirant pel parabrisa del darrere. En aquella posició posà vem en prà ctica entreteniments no tan bons com les consoles o el DVD, però força més estimulants per a la ment. El més estès era badar. Badar és un exercici que hauria de figurar en tots els plans d’estudis des de l’edat més tendra. Qui no bada, no percep. També fèiem carotes, dedicades als conductors i ocupants dels cotxes que venien darrere. I pam i pipa, i algun gest que fins i tot arribava a provocar algun toc de clà xon irat.
Si ja teniu una edat recordareu, tambĂ©, el joc de les matrĂcules, amb diverses variants però que, en general, consistia a encertar en quina lletra acabaria el pròxim vehicle que se’ns posĂ©s al darrere o, ja mĂ©s elaborat, endevinar la suma dels nĂşmeros de la placa. Una modalitat preadolescent i mĂ©s aviat masculina consistia a aventurar la marca i el model de l’auto segĂĽent.
Tots aquests records em van revenir no fa gaire dies en veure el conseller d’Empresa i OcupaciĂł, Francesc Xavier Mena, presentar exultant la iniciativa dels camions que a partir d’ara viatjaran pel continent amb propaganda turĂstica de Catalunya a la part posterior de la caixa. Molt bĂ©. Una iniciativa molt oportuna. A molts conductors i acompanyants (i als nens que van al darrere quan, eventualment, aixequin el cap de la Nintendo 3D o l’Ipad) segur que els vindran ganes de conèixer in situ les magnĂfiques vistes del nostre paĂs que tindran plantificades davant dels nassos. Fins i tot no es pot descartar que algĂş faci una juguesca de l’estil del joc de les matrĂcules, per especular sobre si el pròxim TIR portarĂ estampada la majestat de TaĂĽll o una magnĂfica vista de la localitat de CadaquĂ©s.
Una iniciativa tan brillant hauria de tenir seguidors. Per exemple, un dels col·legues governamentals del senyor Mena, el conseller d’Economia Mas-Colell, podria idear una campanya similar però en comptes d’il·lustrar els camions amb panorĂ miques del Delta de l’Ebre o detalls de la Sagrada FamĂlia, podria imprimir-hi, ben grosses, les xifres de l’espoli fiscal. En els camions, però tambĂ© en trens i en autobusos i en altres mitjans de transport pĂşblics i privats. Ep, i en aquest cas no caldria pas ni que sortissin a l’estranger. N’hi hauria prou que voltessin una mica per Catalunya. A veure si els compatriotes que encara no ho saben s’adonaven del que fa anys que s’estan deixant robar. (Publicat a Presència el 24 de juny de 2012)