El MNAC del Barça
11 agost 2012 per Carles Ribera
Les decisions importants sovint sĂłn fruit d’una conjunciĂł de factors mĂ©s enllĂ dels purament tècnics, com ara l’oportunisme o les necessitats conjunturals. El cas del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) n’és un exemple. Ni MontjuĂŻc va ser una elecciĂł òptima per a un equipament de masses, ni els inventors de l’acrònim passaven pel seu millor moment creatiu. Per això Ă©s comprensible el neguit del nou director del centre, Pepe Serra. Una altra cosa Ă©s que incorporar el nom “Barcelona” a la denominaciĂł resolgui res. Si fem un cop d’ull a l’entorn trobarem que hi ha ben pocs museus de referència que portin el nom de la ciutat que els acull, capitals amb marca tan o mĂ©s potent que la barcelonina. Alguns opten per la denominaciĂł de paĂs. El “British”. Altres, per l’emplaçament urbĂ : el Prado, Orsay, el Louvre. N’hi ha de tan difĂcils de pronunciar com MNAC, i ara em ve al cap el Rijksmuseum. PodrĂem passar a BerlĂn, Florència, DublĂn. Què comparteixen, per tant, aquests grans aparadors de l’art? Doncs que, o bĂ© disposen d’una col·lecciĂł fabulosa, o bĂ© sĂłn a la capital d’un estat que els fa lluir. Alguns, ambdues coses. El MNAC potser no estĂ a l’altura de l’Hermitage o el Moma (tot i que no tĂ© res a envejar a molts dels citats), ni Barcelona Ă©s capital d’estat, encara. La nostra pinacoteca nacional tĂ© un problema de difusiĂł, això Ă©s difĂcil de rebatre. Però afegint-hi “Barcelona” s’hi guanya ben poc. Perquè si la qĂĽestiĂł fos ser comercial, res millor que destinar una sala a traslladar-hi el museu del Barça, el club que, com va dir aquell president constructor, tĂ© el goig de tenir una ciutat que porta el seu nom. (Publicat a El Punt Avui l’11 d’agost de 2012)