Ainaud
12 agost 2012 per Carles Ribera
Desconec si als altres paĂŻsos passa, però a Catalunya els nostres caps pensants han tingut durant anys una aversiĂł malaltissa a barrejar-se amb el poder per por de ser etiquetats com a intel·lectuals orgĂ nics. Fins i tot la majoria dels que han acceptat cĂ rrecs ho han fet amb un cert sentiment de culpabilitat mercenĂ ria. Això, certament, es detecta mĂ©s en el sector de lletres que no pas en la intel·lectualitat cientĂfica, mĂ©s acostumada a entendre que el poder tambĂ© Ă©s una font de recursos que fomenta l’avenç de la humanitat.
En el camp de la cultura i el pensament, en canvi, s’ha imposat una tradiciĂł acadèmica hipercrĂtica que, sovint instal·lada còmodament en poltrones i cĂ tedres sostingudes a compte de l’erari comĂş, considera que el poder Ă©s intrĂnsecament sospitĂłs de totes les maldats i que la polĂtica convencional Ă©s una activitat vulgar i menyspreable per naturalesa. Unes conviccions que, si em permeteu la gosadia, trobo perillosament frontereres amb el pensament elitista i alhora amb un populisme il·lustrat que sol generar alternatives a la democrĂ cia bastant pitjors que la malaltia que intenten guarir.
Escric tot això pensant en el senyor Ainaud de Lasarte. Ell no era pas d’aquests intel·lectuals sistemĂ ticament contestataris sinĂł que va ser un erudit al servei de la ciutadania que, quan va caler, va actuar des d’una ideologia polĂtica concreta. S’hi pot combregar o no, amb el senyor Ainaud, però com a model cĂvic representa un perfil de savi compromès des de la vocaciĂł de construir, que Ă©s una vocaciĂł ni necessĂ riament acrĂtica, ni compulsivament repatĂ nia. (Publicat a El Punt Avui el 12 d’agost de 2012)