El geni constant
4 novembre 2012 per Carles Ribera
Ja em perdonareu si enmig de tanta intensitat polĂtica avui em dedico a parlar de futbol. MĂ©s ben dit, de futbolistes. MĂ©s ben dit encara, d’un futbolista en concret. Al marge de la bellesa d’aquest esport, que Ă©s innegable, i de les combinacions mĂ©s o menys afortunades de resultats i de l’emociĂł de l’estadĂstica de les classificacions, avui dia tots plegats assistim meravellats a un fenomen inaudit en el camp sempre escĂ s de la genialitat individual. Leo Messi, l’encara jovenet que ja fa una colla d’anys que despunta com un dels millors de la història amb la pilota als peus, estĂ assolint una fita extraordinĂ ria que marca la diferència respecte de molts astres d’aquest esport que l’han precedit: la regularitat en l’excel·lència. Dic regularitat quan en realitat, potser, hauria de dir la superaciĂł permanent, però deixem-ho en regularitat perquè allò que el defineix Ă©s aquella sensaciĂł que no abaixa mai el nivell, fins i tot quan sembla que no hi Ă©s, de cop i volta, patapam, apareix la seva mĂ gia enlluernadora i vibrant.
L’argentĂ baixet amb el 10 a l’esquena (n’hi ha hagut d’altres potser de mĂ©s mĂtics, però cap de tan real com ell) no Ă©s pas Ăşnicament un geni. Messi Ă©s el geni constant.
En el tortuĂłs camĂ de la història de la humanitat han aparegut grans noms, en totes les disciplines, prĂ ctiques i activitats, però mĂ©s o menys tots han viscut alts i baixos, èpoques de brillantor i altres perĂodes de mĂ©s foscor, anonimat o irrellevĂ ncia. Mantenir el ritme Ă©s rematadament difĂcil. D’exemples n’hi ha a gavadals. Coneixem escriptors imprescindibles que han signat un sol llibre remarcable; mĂşsics sensacionals però amb un repertori escĂ s; poetes d’una fugacitat intensa; futbolistes tan mĂ gics com inconstants. Picasso, aquell senyor superdotat que sostenia que la inspiraciĂł t’ha d’enxampar treballant, Ă©s probablement un dels exemples mĂ©s clars de carrera llarga i fructĂfera. Fins i tot un mestre consagrat com Woody Allen, que durant mĂ©s de tres dècades ha estat capaç de fer una bona pel·lĂcula cada any, darrerament sembla que va de baixa. Ep, disculpeu-me si comparo els naps de la pintura, la novel.l o el cinema amb les cols del futbol. Comptat i debatut, totes les prĂ ctiques de la humanitat presenten exemples de sublimitat, i en els diferents Ă mbits de la creativitat Ă©s cèlebre aquell adagi que afirma que arribar al cim no Ă©s el mĂ©s difĂcil, sinĂł que la complicaciĂł rau a mirar de mantenir-se quan s’és a dalt.
La majoria de nosaltres no tindrem pas mai l’oportunitat d’experimentar aquesta necessitat, aquest vertigen, perquè lamentablement no enfilarem gaire amunt pels rostos de la notorietat. Ara bé, des de la nostra modesta activitat podem prendre exemple dels cervells i les cames importants i aprendre que la feina ben feta pot ser qüestió de sort, mentre que la feina feta sempre bé requereix, a més, la permanència de l’esforç. Per arribar a triomfar a la vida cal talent, segur, i fortuna, també, però a mitjà i llarg termini sempre és més rendible l’aposta de la persistència que fiar-ho tot a la simple habilitat. (Publicat a Presència el 4 de novembre de 2012)