Ciutats divertides
29 setembre 2013 per Carles Ribera
El Teatre Coliseum de Barcelona ofereix des de fa uns dies The hole, un espectacle de cabaret que ha generat una certa polèmica prèvia per la retirada d’alguns pòsters promocionals que han estat considerats indecorosos per a la salubritat moral d’una ciutat on molta gent ensenya el sexe sense cap vergonya per pixar a les cantonades quan la bufeta es boteix. Polèmica moral a banda, el que realment m’ha cridat l’atenciĂł d’aquest espectacle Ă©s l’entrevista a una de les vedets principals de l’espectacle, de nom artĂstic Terremoto de AlcorcĂłn. La senyora alertava, en una resposta al periodista d’El Punt Avui Jordi Bordes, del risc que Barcelona es converteixi “en una ciutat avorrida com Brussel·les”. L’entrevistada, que considera que arribar a ser com Brussel·les Ă©s negatiu, hi afegeix: “A Barcelona, com aquell qui diu, Ă©s impossible fer res. O tens una llei d’horaris, o qualsevol altra normativa.”
Tota una declaració de principis que no és pas exclusiva d’aquesta persona sinó que forma part d’una teoria força estesa que considera, en primer lloc, que les ciutats han de ser llocs divertits i, en segon lloc, que el concepte diversió és sinònim de permissivitat normativa i disbauxa.
Admeto que el meu concepte de diversiĂł no deu coincidir amb el de la senyora Terremoto, del nom de la qual es pot deduir que Ă©s una mica mĂ©s moguda que un servidor. Però haig de dir que he estat diverses vegades a Brussel·les i, mĂ©s que avorrida, la qualificaria de ciutat tranquil·la, que no Ă©s exactament el mateix. No m’hi he avorrit gens, a Brussel·les, un indret on Ă©s possible disfrutar sense obligar tothom qui Ă©s a prop teu a compartir la teva manera de fruir. A mĂ©s, una ciutat pot no ser divertida i ser perfectament acollidora. Una ciutat acollidora Ă©s aquella que, a mĂ©s de diversiĂł, permet treballar-hi a gust o viure-hi amb comoditat. Poden ser mĂ©s sorolloses o mĂ©s silencioses, mĂ©s netes o mĂ©s brutes, mĂ©s tolerants o mĂ©s intransigents, però això depèn no tant de les lleis que no deixen fer res sinĂł de la ciutadania que decideix dotar-se d’aquestes normes. I a Barcelona, tot i que hi ha feina per fer, estĂ bĂ© que les autoritats electes s’estimin mĂ©s l’estil d’una plĂ cida capital europea que no pas l’ambient sĂsmic per al gaudi del qual ja hi ha The hole al Coliseum, sense necessitat de convertir tota la ciutat en un gran cabaret. (Publicat a Presència el 29 de setembre de 2013)
Tota una declaració de principis que no és pas exclusiva d’aquesta persona sinó que forma part d’una teoria força estesa que considera, en primer lloc, que les ciutats han de ser llocs divertits i, en segon lloc, que el concepte diversió és sinònim de permissivitat normativa i disbauxa.
Admeto que el meu concepte de diversiĂł no deu coincidir amb el de la senyora Terremoto, del nom de la qual es pot deduir que Ă©s una mica mĂ©s moguda que un servidor. Però haig de dir que he estat diverses vegades a Brussel·les i, mĂ©s que avorrida, la qualificaria de ciutat tranquil·la, que no Ă©s exactament el mateix. No m’hi he avorrit gens, a Brussel·les, un indret on Ă©s possible disfrutar sense obligar tothom qui Ă©s a prop teu a compartir la teva manera de fruir. A mĂ©s, una ciutat pot no ser divertida i ser perfectament acollidora. Una ciutat acollidora Ă©s aquella que, a mĂ©s de diversiĂł, permet treballar-hi a gust o viure-hi amb comoditat. Poden ser mĂ©s sorolloses o mĂ©s silencioses, mĂ©s netes o mĂ©s brutes, mĂ©s tolerants o mĂ©s intransigents, però això depèn no tant de les lleis que no deixen fer res sinĂł de la ciutadania que decideix dotar-se d’aquestes normes. I a Barcelona, tot i que hi ha feina per fer, estĂ bĂ© que les autoritats electes s’estimin mĂ©s l’estil d’una plĂ cida capital europea que no pas l’ambient sĂsmic per al gaudi del qual ja hi ha The hole al Coliseum, sense necessitat de convertir tota la ciutat en un gran cabaret. (Publicat a Presència el 29 de setembre de 2013)