Cercas, Marco, realitat i fricciĂł
5 desembre 2014 per Carles Ribera
Que Javier Cercas publiqui un llibre Ă©s, des de fa molts anys, una invitaciĂł a la lectura. Una aposta segura. Una promesa certa de satisfacciĂł. Amb El impostor no hi ha novetat, per tant. Forma part d’aquella categoria d’obres de l’autor que, com fins a cert punt Soldados de Salamina i, especialment, AnatomĂa de un instante, podrĂem anomenar falsa realitat, ficciĂł realista o (personalment em quedo amb aquesta) fricciĂł literĂ ria, producte del frec constant entre diverses disciplines, entre el mĂłn de debò i l’inventat, que no deixa de formar part del mĂłn de debò perquè estĂ inventat per algĂş de debò. Sigui com sigui, Cercas no en diu ni falsa realitat, ni ficciĂł realista, ni encara menys literatura de fricciĂł, en diu relats reals, per tant escriurem relat real, concepte que ha fet fortuna com a subgènere hĂbrid del gènere hĂbrid per excel·lència que Ă©s la novel·la.
Quan un comença a llegir El impostor, com havia passat quan un començava a llegir Soldados… o, anys mĂ©s tard, se submergia en AnatomĂa…, pensa que l’obra de l’autor gironĂ, o del gironĂ d’origen extremeny, o de l’autor extremeny d’arrels gironines, o de l’autor que Ă©s una mica de tot plegat, pensa que Cercas hauria de ser lectura obligatòria no nomĂ©s a les facultats on s’ensenya literatura sinĂł tambĂ© en totes les d’Història i tambĂ© en les de Periodisme. Els estudiants aprendrien com es fa recerca documental, com es recull la memòria oral, com es contrasta una cosa i l’altra i, finalment, com es presenta tot plegat escrit de forma rigorosa i alhora amena, trepidant. Llegidora. Una lliçó integral per a molts redactors que sovint incorren en la superficialitat per guanyar amenitat; un model per a un bon grapat d’investigadors del passat que topen contra la inintel·ligibilitat quan han de posar l’erudiciĂł negre sobre blanc.
Per tant un comença a llegir Cercas pensant que El impostor, i abans AnatomĂa… i anteriorment Soldados…, per aquest ordre o per qualsevol altre, haurien de ser lectura obligatòria, però a mesura que es van passant pĂ gines la impressiĂł va canviant; a mig llibre, la convicciĂł s’escrostona; quan s’arriba a l’última pĂ gina el lector no nomĂ©s no ha abandonat la idea que Cercas hauria de ser lectura obligatòria per als aprenents d’historiadors i/o de periodista sinĂł que estĂ completament segur que hauria d’estar prohibit. Totalment. Hauria d’estar proscrit d’aquests estudis perquè una cosa Ă©s aprendre d’un bon model i cosa ben diferent que un bon model et pugui convertir no pas en un bon historiador o en un bon periodista sinĂł en un historiador o un periodista frustrat. És el risc que corren aquests professionals, o aprenents de professionals, davant la constataciĂł que l’obra de Cercas no nomĂ©s Ă©s qĂĽestiĂł de mètode sinĂł de creativitat. Una sobredosi de Cercas pot inocular la malaltia mĂ©s terrible del mĂłn de la creaciĂł: la sĂndrome de Salieri, aquell mĂşsic notable al qual, segons la llegenda, o, millor dit, segons la llegenda sorgida de la pel·lĂcula Amadeus de Milos Forman, vivia rosegat per l’enveja que li causava el geni Mozart. No dirĂ© que Cercas sigui Mozart (o fins i tot dirĂ© que Cercas no Ă©s pas Mozart) però sĂ que confessarĂ© que algĂş que, com en el cas d’un servidor, es guanya la vida o intenta guanyar-se-la fent d’historiador a estones i de periodista a temps complet, pot arribar a veure l’autor extremeny o gironĂ, o una mica de totes dues coses, o molt de totes dues coses, com a propagador d’un salierisme galopant.
Bromes a banda. A hores d’ara qualsevol persona mĂnimament interessada per l’actualitat literĂ ria sap que El impostor explica la història d’Enric Marco, aquell senyor que va passar de ser un heroi nacional a un indesitjable desprĂ©s que es descobrĂs, ara fa una dècada, que la seva història com a presoner dels camps nazis havia estat una enganyifa, una ensibornada, una mentida de dalt a baix. Cercas esventra aquesta mentida i, com passa amb algunes intervencions quirĂşrgiques, descobreix que aquella mentida forma part de la metĂ stasi de falsedat que ha estat la vida de Marco. La trajectòria durant la Guerra Civil, el franquisme, la transiciĂł i mĂ©s enllĂ queden detallades grĂ cies a la perĂcia de cirurgiĂ , de forense, d’entomòleg, de l’autor.
Una cosa a tenir en compte. Que El impostor explica la història d’Enric Marco és cert, però no és pas tota la veritat. O, millor dit, que Enric Marco sigui el protagonista de la novel·la que ressegueix la vida d’Enric Marco és una certesa a mitges. O una veritat incompleta. El nonagenari impostor és el nom central d’un relat on comparteix protagonisme amb el personatge habitual en les obres de Javier Cercas: Javier Cercas. Desconec si aquest autor passarà a la posteritat com a un dels més brillants de la literatura en llengua castellana d’aquests temps. Del que no tinc cap dubte és que Javier Cercas és ja actualment un personatge literari amb dret a figurar entre els clà ssics, de Spade a Ripley, de Smiley a Maigret. El Cercas personatge és, al meu parer, el gran secret de l’obra del Javier Cercas escriptor, el Cercas touch, el fil conductor, el guia dels lectors, als quals Cercas, el personatge, estira de les solapes i arrossega a la realitat paral·lela del llibre, que no és altra cosa que una paral·lela de la realitat.
Cercas, el personatge: aquest individu neuròtic i lĂşcid, insegur i convençut, tĂmid i xerraire fins a la pedanteria, eixelebrat i reflexiu, desmanegat i convencional. OdiĂłs i entranyable. No sĂ© si tĂ© alguna cosa a veure amb el Javier Cercas real, si Ă©s el seu alter ego, o si el Javier Cercas real s’ha anat convertint amb el temps en un clon del personatge que ha creat; no ho sĂ© ni m’importa, ni hauria de treure gaire la son al lector. El impostor podria ser simplement un bon llibre perquè explica amb profusiĂł de dades fruit d’una recerca exhaustiva una gran història. Però la diferència entre un bon llibre i el llibre excel·lent que Ă©s El impostor l’aporta Javier Cercas l’autor, amb la seva tècnica del mirall narratiu, del work in progress que no nomĂ©s ens explica uns fets sinĂł que, per mitjĂ de Javier Cercas el personatge, veiem com es va construint des de dins. No Ă©s pas l’inventor d’aquest mecanisme, del qual en destacaria obres mestres recents com Dues vides, de Vikram Seth, Novel·la familiar, de John Lanchester, o HHhH, de Laurent Binet. Però Cercas Ă©s qui millor dĂłna unitat a tota una obra per mitjĂ d’aquest recurs narratiu. Escriu Cercas sempre la mateixa novel·la? SĂ, afortunadament per als seus seguidors.
És aquesta excel·lència que ens permet portar a rebatre, si mĂ©s no des de la controvèrsia recreativa, algunes de les tesis principals del llibre, com la que compara Enric Marco amb Don Quixot. Home, no. A mesura que el relat avança, i avança sota la permanent i reiterada comparaciĂł quixotesca, Enric Marco es va allunyant cada cop mĂ©s, en opiniĂł d’aquest lector, de la figura cervantina. De fet, aquesta distĂ ncia entre el mentider catalĂ i el delirant manxec la marca diverses vegades Cercas mateix quan qualifica Marco de “pĂcaro profesional» (p. 212) o “pĂcaro sobresaliente” (p. 270). Si una cosa no Ă©s Don Quijote, o si un qualificatiu resulta mĂ©s allunyat de quixotesc, aquest Ă©s pĂcaro. Don Quixot Ă©s tot al contrari d’un pĂcaro. Marco Ă©s un pinxo indomable, un entabanador. Un il·luminat i un idealista? Potser sĂ. Potser tambĂ©. Però gens quixotesc, molt mĂ©s lazarillesc, o molt mĂ©s dickensiĂ .
Algunes reflexions sobre el rol paradigmĂ tic d’Enric Marco en el relat de l’antifranquisme tambĂ© costen de pair: “PodĂa el paĂs entero reconocerse honestamente como lo que era, en todo el horror y la vergĂĽenza y la cobardĂa y la mediocridad de su pasado.” “Marco reinventĂł su vida en un momento en el que el paĂs entero estaba reinventándose. Es lo que ocurriĂł durante la transiciĂłn de la dictadura a la democracia en España. Muerto Franco, casi todo el mundo empezĂł a construirse un pasado […] deseosos de demostrar que eran demĂłcratas de siempre y que durante el franquismo habĂan sido opositores.” “Al fin y al cabo, a mediados de los años setenta el paĂs entero cargaba a cuestas con cuarenta años de dictadura a la que casi nadie habĂa dicho No y casi todos habĂan dicho SĂ, con la que casi todos habĂan colaborado por fuerza o por gusto y en la que casi todos habĂan prosperado, una realidad que intentĂł esconderse o maquillarse o adornarse como Marco habĂa adornado o maquillado o escondido la suya.”
La recuperaciĂł de la memòria històrica, com tot allò que tĂ© relaciĂł amb la construcciĂł dels relats col·lectius, estĂ subjecta a manipulaciĂł, distorsiĂł i aprofitament partidista i individual, certament, però aquesta Ă©s una visiĂł força reduccionista, o provocadora si es vol, perquè abans que la polĂtica, abans que la justĂcia, i fins i tot contra la justĂcia i al marge de la polĂtica, la recuperaciĂł de la memòria històrica Ă©s una necessitat humanitĂ ria, una qĂĽestiĂł de dignitat personal i social.
A diferència del que Cercas conclou a partir de l’estudi d’un sol cas, em sembla inexacte dir que abans de la mort de Franco “casi nadie habĂa dicho No”, i excessiu sostenir que desprĂ©s de la mort del dictador la societat es va construir un passat heroic adornant o maquillant el passat. En primer lloc, bona part de la ciutadania venia de l’anonimat i va continuar en l’anonimat un cop va passar el franquisme. No pas perquè no fossin mediòpates (com qualifica ell Marco) ni exhibicionistes, no pas perquè molts no tinguessin un passat heroic (molts l’havien tingut i no el van explicar mai), sinĂł perquè bona part dels que haurien pogut lluitar contra la dictadura simplement eren morts. Literalment morts, com els milers de vĂctimes del franquisme o, encara pitjor (tot i que amb aquest pitjor probablement els primers no hi haurien estat d’acord) molts eren, i aquesta va ser la gran victòria del franquisme, morts en vida.
El franquisme no va causar majorità riament ni adhesió (tot i que va haver-hi molts afectes) ni indiferència (tot i que molta part de la població va acabant convivint-hi); ni connivents, tot i que la connivència no va ser pas menor. El secret del franquisme i la seva perdurabilitat va ser la capacitat d’inocular el terror en la ciutadania. Franco no va tenir prou oposició no pas perquè no hi hagués prou antifranquistes sinó perquè els antifranquistes tenien massa por, derivada no pas de la incertesa que els provocava la idea de combatre la dictadura (això potser encaixaria en alguna accepció del concepte covardia) sinó justament per tot el contrari, per la certesa i la seguretat de què els passaria si ho feien, que era el mateix que havia passat als seus pares, als seus germans, als seus amics, als que ho havien provat abans.
Molts dels que vam ser infants a finals dels seixanta i a principis dels setanta tenim el record d’haver passat aquells anys mĂ©s feliços o menys infeliços però sobretot amb l’estranya sensaciĂł de viure envoltats de morts, dels morts absents i dels morts presents, dels absents que parlaven a crits i dels vius que proferien els seus silencis evidents. Els que vam nĂ©ixer en els Ăşltims anys del franquisme, i potser els que van nĂ©ixer una mica abans i tot, segurament no recordem gaires lluitadors, o potser en recordem menys dels que desprĂ©s ens han explicat, amb sinceritat o amb impostura, que ho havien estat. Però recordem el terror incrustat al rostre de molts. De molts i, especialment, de moltes. Filles de morts, germanes de morts, esposes de morts, massa joves la majoria per haver estat mares de morts, però prou espantades per no haver volgut parir candidats a morts polĂtics. Allò no era pas un terror de vençuts, ni de convençuts, sinĂł purament el pĂ nic eixut i fred que incrusta en les persones allò que en argot jurĂdic es diu por insuperable. Crear una categoria, un arquetipus, a partir del retrat d’un impostor com Marco resulta, com a mĂnim, un exercici de frivolitat ideològica. O, si es vol, una provocaciĂł per incitar a la legĂtima polèmica.
La història d’Enric Marco que ens explica Cercas, tot i ser un magistral exercici d’investigaciĂł i un brillant exemple de relat periodĂstic, respira millor en el terreny de la literatura de ficciĂł, o potser seria millor dir-ne, recuperant la idea inicial, literatura de fricciĂł, que Ă©s el resultat de fregar la creativitat amb la realitat per alimentar amb prou versemblança el mĂłn paral·lel que Ă©s la novel·la. No es pot acusar Cercas d’allunyar-se de la veritat, perquè la veritat que contĂ© la novel·la Ă©s la seva legĂtima veritat, una veritat absoluta, indiscutible i irrefutable. Altra cosa Ă©s utilitzar una novel·la per aportar conclusions sobre la realitat. Acostar-se a Cercas Ă©s, sovint, discrepar-ne del fons i admirar-ne la forma. És la grĂ cia. És la grĂ cia perquè si fos a l’inrevĂ©s, si n’admirĂ©ssim el fons i en qĂĽestionĂ©ssim la forma, estarĂem davant d’un bunyol. O, pitjor encara, d’un bunyol amb missatge. I El impostor Ă©s un llibre excel·lent. (Publicat a la revista Cultura d’El Punt Avui, el 5 de desembre de 2014)