Franco ha muerto (part II)
7 gener 2018 per Carles Ribera
Una de les sèries de mĂ©s anomenada en la nova era de mirar la televisiĂł que han impulsat les plataformes digitals Ă©s The Crown, que relata la vida, pĂşblica i privada, de la reina Elisabeth II d’Anglaterra. Independentment de l’interès que pugui suscitar l’existència de la senyora Windsor i la seva privilegiada famĂlia, aquest producte televisiu Ă©s recomanable per l’acurada contextualitzaciĂł històrica i polĂtica de cada episodi. La vida d’una cap d’estat com a fil conductor de l’evoluciĂł d’una societat permet, per citar nomĂ©s un grapat d’exemples, copsar el dramatisme de la Segona Guerra Mundial a la rereguarda britĂ nica, explorar la controvertida personalitat d’uns quants primers ministres, començant per l’imponent Winston Churchill, assistir a l’esmicolament de l’imperialisme tradicional o veure evolucionar la societat de masses des de la premsa de paper fins a la televisiĂł. Un deu per a la feina de documentaciĂł i recreaciĂł de la segona meitat del segle XX, de la qual el segle XXI Ă©s deutor absolut.
En un dels capĂtols de la segona temporada es tracta la tèrbola i indecent relaciĂł amb el nazisme que va tenir el rei Eduard VIII, mĂ©s conegut en l’à mbit de la cultura popular per la seva abdicaciĂł prioritzant l’amor a una senyora divorciada americana. En aquest capĂtol, el duc de Windsor (com va ser conegut un cop autodestronat) queda com un drap brut sense pal·liatius.
Desconec si la prestigiosa Netflix, responsable de The Crown, tĂ© prevista alguna producciĂł sobre alguna altra casa reial europea. L’espanyola, per exemple. La sèrie valdria la pena nomĂ©s per veure el tractament de l’estreta vinculaciĂł del borbonisme amb Franco, del qual el rei emèrit va ser hereu i l’actual titular, en Felip “a por ellos” VI, continuador de la nissaga constituciĂłn mediante. Naturalment, una colla tan insignificant comparativament amb la nissaga britĂ nica deu ser poc televisiva. I si aquesta plataforma no hi deu tenir interès, encara menys en desperta entre el llagoterisme mediĂ tic espanyol, en un Estat on la filla del dictador acaba de morir desprĂ©s d’una vida nedant en l’opaca abundĂ ncia acumulada pel seu progenitor. Un progenitor que, per cert, reposa en un mausoleu pĂşblic juntament amb el fundador del partit feixista espanyol. Ai, Espanya, el paĂs on els dictadors neixen, es reprodueixen i moren a cos de rei mentre la seva memòria perviu intacta a compte dels pressupostos generals de l’Estat. No Ă©s gens estrany que quan Netflix es fixa en aquesta banda d’Europa, decideixi produir un documental no pas sobre uns monarques casposos sinĂł sobre Carles Puigdemont. (Article publicat a Presència el 7 de gener de 2018)