“The artist”
12 març 2012 per Carles Ribera
En el seu magnĂfic Diccionario del Cine Fernando Trueba recorda una anècdota atribuĂŻda a Alfred Hitchcock segons la qual el mestre, obsedit perquè quan dormia somiava grans arguments i quan es despertava al matĂ no en recordava cap, va decidir posar una llibreteta i un llapis al costat de la tauleta de nit per anotar els somnis abans que s’esvaĂŻssin. L’endemĂ , convençut que havia somiat un gran guiĂł, va mirar què havia apuntat i, amb sorpresa, va descobrir que nomĂ©s hi havia una frase amb tres paraules: «Boy meets girl». Un noi que coneix una noia (o una persona que en coneix una altra, per donar mĂ©s joc) Ă©s, doncs, la fĂłrmula magistral de la història del cinema. Ha funcionat sempre i continuarĂ funcionant, potser perquè tambĂ© Ă©s la fĂłrmula magistral de la vida mateixa, i l’última prova la tenim en la remarcable Ăşltima guanyadora d’un grapat d’Oscar dels bons, la producciĂł francesa The artist.
Ep, ja sĂ© que la història de l’home madur que coneix una joveneta no Ă©s el ganxo principal, però sĂ que Ă©s innegable que tot allò que es construeix en el film gira a l’entorn d’aquest argument universal i intemporal. The artist Ă©s un film interessant malgrat que no aporta res de nou a la història del cinema. O, precisament, perquè sense aportar res de nou fa una imponent tasca de reciclatge de la mĂ gia del cel·luloide. L’atmosfera clĂ ssica del blanc i negre en un mĂłn de llums i de colors com l’actual, l’audĂ cia del cinema mut en un temps que tothom piula; o unes interpretacions magistrals tenint en compte que abans del sonor calien unes actuacions molt mĂ©s marcades, expressives, per tal que una imatge valguĂ©s mĂ©s que les mil paraules que no es podien dir. Tampoc no Ă©s nova la reflexiĂł de fons de la pel·lĂcula, doncs, com bĂ© recordava Imma Merino fa uns dies a El Punt Avui, el film de Michel Hazanavicius torna a explicar tot allò que amb molta mĂ©s cruesa havia brodat l’any 1950 Billy Wilder a Sunset Boulevard. Amb l’avantatge cronològic que el paper d’estrella del cinema mut decadent el va poder protagonitzar Gloria Swanson, un mite decadent autèntic.
The artist no ens explica res de nou, doncs, però ens ho embolica tan bĂ© que resulta un refrescant entreteniment per a amants del bon cinema i per a generacions joves que haurien de cĂłrrer ara mateix a rescatar Sunset Boulevard i mirar-la de dalt a baix per comparar. Ah! I, de passada (i ara els cinèfils llepafils em mataran), que busquin una altra joia en blanc i negre vintage de l’any 1982, Dead Men Don’t Wear Plaid, una cinta coneguda aquĂ com a Cliente muerto no paga que va passar sense pena ni glòria. El vilipendiat Steve Martin hi fa el paper de la seva vida en un guiĂł trepidant de patchwork cinèfil on s’encadenen escenes noves amb velles seqüències del cinema negre i que porten Martin a compartir pantalla amb secundaris com, poca broma, Barbara Stanwyck, Ray Milland, Ava Gardner, Humphrey Bogart, Cary Grant, Ingrid Bergman, Veronica Lake, Bette Davis, Lana Turner, Kirk Douglas, Fred MacMurray, James Cagney o Charles Laughton, la majoria morts feia anys. Heu llegit un sol article i ja teniu tres pel·lĂcules per veure. Què espereu! (Publicat a la revista Presència l’11 de març de 2012)