Molts homes de negocis utilitzen sovint l’expressió “win-win” (guanyar-guanyar) quan tanquen un tracte. Aquest terme sempre s’ha fet servir en l’àmbit de la gestió de conflictes. Es tracta de canviar de perspectiva i actuar davant del conflicte de manera proactiva i no reactiva, de cooperar en lloc de posar-nos a la defensiva.
I és que, en realitat, habitualment no discutim sobre qüestions radicalment oposades (blanc o negre), sinó que hi acostumen a haver-hi punts en comú. No deixem que la tossuderia ens guanyi i agafem perspectiva.
“Farem les coses com jo digui!”, “doncs no! Ho farem a la meva manera!”. No ens embranquem en una lluita de poder; canviem el xip: jo vull guanyar i tu també, per tant, arribem a punts d’acord. Com?
- Discutiu les necessitats i no les solucions: el procés serà molt més constructiu. Un exemple: només queda una llimona a la nevera i els dos companys de pis la volen. Després de discutir i discutir… l’acaben partint per la meitat. L’un l’utilitza per a fer-se un petiiiiit suc; l’altre, per ratllar la pell de la llimona per a un pastís. Ostres, però si en realitat no eren necessitats contraposades ni conflictives! Si els dos haguessin pogut gaudir de la llimona sencera!
- Ataquem els problemes… no les persones.
- Reconeguem les nostres diferències.
- Mostrem-nos oberts al diàleg.
Menys estrès i més guanys. Assegurat!