Atès que s’ha conegut que el govern català destinarà 56 milions d’Euros a una empresa anomenada SPAN-air, “la de tots”(hom).
Atès que, quan el govern s’autoanomenava “business friendly”, ningú va entendre que es pretenia la nacionalització de determinades companyies.
Atès que aquest govern, autodenominat “dels millors”, ha fitxat a professionals independents i de prestigi que coneixen perfectament el camp on els toca jugar.
Atès que diferents experts de la Generalitat consultats, han desaconsellat fer cap mena d’aportació a dita companyia per raons tècnicament inapelables.
Atès que d’SPAN-air, “la de tots”(hom) va ser comprada a canvi d’un sol euro a la seva antiga propietaria la aerolínia SAS, que no és precisament un passarell en el camp de l’aviació (*).
Atès que la situació financera de la Generalitat és, segons paraules del mateix Govern, “extremadament delicada”.
Atès que altres sectors, molt més importants que l’aviació, com la sanitat, l’educació o les universitats estan patint greus problemes de finançament i que la resta d’organismes públics, privats i fins i tot concertats que depenen de la Generalitat, han patit retallades en sous, despeses corrents i inversions.
Atès que cap altre aerolínia solvent, ni cap fons de capital risc, ni ningú que conegui el sector aeri (que els ho preguntin a Quercus Venture Capital) ha volgut adquirir “SPAN-air la de tots”(hom) des que s’en va fer càrrec el consorci publico-privat català Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA).
Atès que la companyia perd 140 milions d’euros cada any des de l’any 2007.
Atès que el cost per AKO(**) de la companyia és el 50% superior als del seus competidors.
Atès que el total de diners públics que s’han destinat a aquesta SPAN-air (176 milions d’euros) tenen un cost d’oportunitat extremadament alt.
Atès que el Conseller d’Economia té altra feina més important que viatjar a Qatar per tal de convèncer Qatar Airways perquè comprin SPAN-air.
Sol·licito:
Que es faci una retallada d’alts càrrecs de la companyia “SPAN-air, la de tots”(hom), d’entre un 25% i un 30%, similar a la realitzada pel Govern de la Generalitat.
Que el salari dels primers executius de la companyia sigui com a màxim el mateix que el del President de la Generalitat (és a dir, que s’el redueixin entre 200.000 i 300.000 euros anuals).
Que la resta de la plantilla (directius i també alguns pilots amb sous de 100.000 eur anuals) pateixin retallades equiparables a la resta d’empleats del sector públic català (metges, policies, altres funcionaris i personal laboral, etc..).
Que obliguin a la companyia a adoptar el català normatiu com a llengua oficial i deixin d’utilitzar “el catañol”, i que com a mostra que l’han après tradueixin correctament el lema de la companyia (***)
Que sobretot, sobretot, sobretot i per damunt de totes les coses, donat que SPAN-air vol convertir-se en la aerolínia de bandera de Catalunya, cal que faci un acte de contrició i es canviïn el nom comercial per passar a dir-se CAT-air.
Barcelona, a 2 de Gener de 2012
(*) Aquí seria aplicable la frase, “comprar duros a quatre pessetes”, però el que no queda clar és qui va fer el negoci, si els suecs o els catalans.
(**) Asiento Kilometro Ofertado. És la forma de mesurar de forma homogènia els costos de companyies aèries que volen a diferents destins, diferents freqüències, amb diferents mides d’avions.
(***) El mot castellà “todos” és equivalent al mot català “tots” excepte quan es fa servir com a pronom, en que aleshores equival a “tothom”, no a “tots”.