El fet d’ estar tancada a casa amb grip m’ha permès seguir fil per randa la cerimònia d’ investidura d’Artur Mas com President de la Generalitat de Catalunya. En el seu discurs ha fet referència a una dita marinera que un senyor li va gravar en un timó fa uns anys: “Cap fred, cor calent, puny ferm i peus a terra… ” Mas ha dit que és així com pensa governar el país, i així esperem que ho faci.
Aquest, però, no és un bloc polític, sinó d’educació. El desencís general del país afecta també el món educatiu. L’ Informe Pisa revel-lava fa poc uns resultats acadèmics mediocres pel que fa a l’adquisició de competències bàsiques i instrumentals del nostre alumnat. El nivell d’ anglès -i això que hauria de ser una prioritat nacional- encara és lluny de ser l’ acceptable. D’ altra banda, el desplegament -sense precedents- de tecnologia en les aules de secundària (projecte Educat 1×1) sembla ser que es flexibilitzarà a causa de les reiterades incidències causades per la connectivitat… El professorat, peça clau i bàsica en tot procés d’ ensenyament i aprenentatge, no ho oblidem, s’enfronta a nombrosos canvis sense tenir el rumb clar i -sortosament- n’hi ha molts que se’n surten, però també n’hi ha força que ni ho intenten… Potser caldria activar d’una vegada la carrera docent i que es premïi aquells i aquelles professionals que innoven, que lluiten i que treballen amb les eines -poques o moltes- que tenen a l’abast per tirar endavant. I perquè sí que es fa molt bona feina a les nostres escoles i instituts, aquesta no ha de quedar dil·luïda sinó veure’s reforçada.
I què dir del nostre alumnat? Ens sembla que tenim un alumnat prou apàtic, que no n’ espera massa del sistema i a aquest sí que cal donar-li resposta. A la universitat ens arriba aquest alumnat desencisat també però amb ganes d’ aprendre si les metodologies són les més addients i sobretot si veuen que allò que aprenen els ha de servir a la vida. Sovint se’ls titlla d’ interessats, perquè van molt directes a allò que volen i descarten -massa ràpid?- allò que creuen que no els servirà… Personalment crec que els hem d’ escoltar més, perquè toquen de peus a terra molt més del que ens pensem… Els i les nostres estudiants volen estratègies i habilitats que els permetin moure’s en la societat en què viuen i en la que els tocarà treballar: una societat incerta, líquida i en constant canvi ….
Les altes institucions educatives, ara immerses en un procés de transformació i a l’ espera del desembarcament massiu de nous patrons, han de saber contemplar amb el cap fred la carta de navegació que se’ls obre al davant i dictaminar el nou rumb tocant de peus a terra. Per això, farà falta escoltar i escoltar molt, no només als i les millors, sinó a tots aquells que fan el camí cada dia des de les aules.
Bona travessia!