Un buc insígnia que ja fa aigües (o els projectes urbaístics de Figueres fan figa)
la crònica NARCÍS GENÍS (Publicat El Punt 2-9-2005)
El que havia de ser el buc insígnia del darrer mandat de l’alcalde de Figueres, Joan Armangué, fa aigües. El polèmic pla urbanístic anomenat avinguda Nova Estació, fa aigües per totes bandes i els veïns afectats ja han convocat una concentració de protesta. El mateix Joan Armangué va haver de reconèixer fa pocs dies que no havia tingut prou agilitat, ni havia sabut explicar les coses amb prou claredat. I és cert, perquè de tot el gran projecte, ni jo, ni molts ciutadans de Figueres hem estat capaços de treure’n l’entrellat.Per no haver lligat, el PSC ni tan sols ha aconseguit el suport del seu aliat municipal, ERC. Els republicans li han dit clarament que actua amb irresponsabilitat, i és clar, si dius que un alcalde és irresponsable, es fa difícil poder continuar donant-li suport. Almenys això és el que s’intueix. Els socialistes figuerencs, però, no tenen cap problema, poden deixar de mirar cap a ERC i ja tenen el suport incondicional de CiU. El projecte que tenen entre mans mou massa interessos.El gran pla urbanístic que ha de canviar la ciutat s’ha venut com aquell qui ven un camp de golf. Grans espais i equipaments i una estació, no se sap ben bé perquè, tothom sap que el TGV no s’aturarà a Figueres. El tren convencional tampoc és gens clar que hagi de canviar de lloc, seria la solució més cara de totes les possibles. De moment, tot són estudis. El que queda clar és que es vol fer una promoció de 900 habitatges que afecta un bon nombre de veïns que han vist les seves cases afectades. Segons el projecte, aquestes cases s’hauran d’enderrocar. I, els seus propietaris, si no hi volen perdre bous i esquelles quedaran obligats a finançar una transformació urbana que ningú els ha consultat. Clar que, si no volen, poden estar ben tranquils perquè ja hi ha algun inversor disposat a comprar les cases afectades.L’objectiu és convertir Figueres en una ciutat de 50.000 habitants, al preu que sigui, sense que hi hagi un model de ciutat definit. De fet, una ciutat que encara es regeix amb un pla urbanístic obsolet de l’any 1983, es fa difícil creure que pugui desenvolupar un gran projecte de futur per a la ciutat, a base dels pedaços que suposa, anar fent modificacions i requalificacions urbanístiques cada dos per tres. L’única gran transformació possible per a Figueres és obrir un gran debat ciutadà, repensar la ciutat i el model que volen els figuerencs, a partir d’aquí, i en base a nous instruments urbanístics es podrà parlar de construir la ciutat de Figueres del futur.
Enllaç relacionat: Associació d’Afectats Avinguda Nova Estació